Zdrowe soki – mądrze skomponuj i dobrze wymieszaj

Wszyscy wiemy, że w gotowych sokach i napojach kryje się często więcej złego (cukier, barwniki itp.) niż dobrego (niska zawartość owoców). Warto więc przygotować witaminowe, znaczne soki samodzielnie korzystając z blendera, sokowirówki czy wyciskarki. Nie wystarczy jednak przypadkowe zestawienie składników, okazuje się bowiem, że połączenie warzyw i owoców wpływa nie tylko na smak, ale i na przyswajalność oraz pozytywne działanie na zdrowie.

Nie samym owocem sok smakuje

Przede wszystkim orzeźwiający, regenerujący czy pożywny koktajl wcale nie musi bazować tylko na owocach. Biorąc pod uwagę wysoką zawartość fruktozy (to też jest cukier), warto potraktować owoce jako słodki dodatek do witaminowej bomby. Bazą powinny być warzywa, głownie zielone takie jak sałata, jarmuż, szpinak czy seler naciowy. Do smaku i bez większych ograniczeń możemy natomiast dodawać kwaśną cytrynę oraz limonkę o niewielkiej zawartości fruktozy.

sok zielony
Owoce jako dodatek do zdrowych soków

 

Niech idą na zdrowie!

Soki to przede wszystkim źródło witamin oraz minerałów, ale na ich przyswajalność wpływa właśnie naszych domowych wyrobów. Dlatego tak istotne jest umiejętne łączenie warzyw i owoców. Poznajmy podstawowe zasady, którymi warto kierować się w domowej pijalni soków:

  • jedna z podstawowych reguł to unikanie połączenia świeżego ogórka z pomidorem, ponieważ zawarta w ogórki askorbinaza neutralizuję witaminę C (nie tylko w pomidorze), aby osłabić ten niepożądany wpływ można dodać sok z cytryny albo łączyć zdrowe pomidory z innymi dodatkami
warzywa owoce
Nie łącz pomidora z ogórkiem w jednym soku

 

  • aby organizm efektywnie przyswajał żelazo zawarte w owocach i warzywach niezbędna jest witamina C, dlatego warzywa o wysokiej zawartości żelaza (np. pietruszka, szpinak) można łączyć z kiwi, pomidorami oraz oczywiście z cytrusami
  • pamiętajmy, że niektóre zdrowe warzywa (np. szpinak, szczaw czy rabarbar) to także źródło szczawianów, które utrudniają wchłanianie pierwiastków takich jak wapń, potas czy magnez. Dlatego warto rozważyć większą podaż np. wapnia, spożywanie bogatych w magnez orzechów, pestek i nasion. Można je dodawać do soków bez ww. „szczawianowch winowajców”
  • niektóre witaminy rozpuszczają się tylko w tłuszczach (wit. K, A, D i E), a zatem do soków można dodawać awokado albo po prostu trochę oliwy z oliwek czy oleju lnianego.

 

soki
Zadbaj o przyswajalność cennych składników

 

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.