Jak wybrać dobry chleb?

Chleb to jeden z najważniejszych składników naszej codziennej diety. Wbrew pozorom wcale nie tak łatwo dziś o smak prawdziwego chleba. W sklepach znajdziemy wiele produktów, które z prawdziwym bochenkiem nie mają wiele wspólnego. Warto zatem zastanowić się nad tym jak wybrać dobry chleb, czym się kierować i na co zwracać szczególną uwagę.

Chleba ci u nas dostatek, ale…

Teoretycznie mamy dziś bardzo szeroki wybór – na sklepowych półkach, w piekarniach czeka przecież chleb pszenny, żytni, mieszany, kukurydziany, gryczany, a nawet bezglutenowy. Może być bielutki i puszysty albo ciemny i „konkretny”. Kupimy chleb krojony i cały, pakowany, na wagę i tradycyjnie – w bochenku. Możemy wybrać chleb na drożdżach, na zakwasie albo nawet czystoziarnisty. A do tego cała gama dodatków, takich jak ziarna, suszone owoce. Z jednej strony mamy więc chlebowy zawrót głowy, z drugiej – wiele hałasu o nic, bo tak naprawdę w przypadku chleba mniej znaczy lepiej. A zatem skład powinien być prosty i krótki, a liczy się jakość składników. Unikamy też wszelkich sztucznych kwasów, wypełniaczy, spulchniaczy, wybielaczy czy też karmelu, który ma „udawać”, ze chleb jest ciemny.

pieczywo
Chleb – teoretycznie mamy w czym wybierać

 

Mąka ma znaczenie

Kluczowe znaczenie ma oczywiście jakość i rodzaj – im wyższy typ mąki, tym lepiej. Pszenne, zdrowe, białe pieczywo powinno być wypiekane z mąki typ 750, a jeśli nie ma przeciwwskazań dietetycznych warto wybierać bogate w błonnik chleby graham (typ 1850) albo razowe (typ 2000). Pamiętajmy, że typ mąki oznacza ile substancji mineralnych zawiera. Bardzo dobrym wyborem są wypieki z mąki żytniej i orkiszowej (pierwotna odmiana pszenicy).

bochenek
Postaw na dobre składniki – mąka i zakwas

 

Dlaczego zakwas…?

Chleb może być wypiekany na zaczynie drożdżowym i na zakwasie. Z drożdżami jest szybciej, a zatem łatwiej i taniej. Natomiast walory zakwasu (nie tylko smakowe) są nie do przecenienia. Przede wszystkim zawiera kwas mlekowy, który chroni przed powstawaniem szkodliwych bakterii w jelitach i wspiera dobrą florę bakteryjną. Co nam to daje? Na przykład wzmacnia odporność i poprawia metabolizm. Ponadto prawdziwy chleb na zakwasie długo utrzymuje świeżość, nie pleśnieje i smakuje wybornie. W zakwasie następuje też rozkład kwasu fitynowego, który ogranicza wchłanianie składników, takich jak żelazo, wapń, cynk czy magnez.

Dobry chleb – nie ma lekko

Prawdziwy chleb nie powinien być lekki, jak nadmuchany. Po przekrojeniu również nie wygląda jak… gąbka, ale jest zwarty, lekko wilgotny. Skórka powinna być twarda, chrupiąca i lekko kwaskowata. Nie oszukujmy się też w temacie finansów – dobry chleb na zakwasie nie jest najtańszy. Ale czy warto oszczędzać na zdrowiu i… smaku?

chleby
Wybierz mądrze i smacznie, czytaj etykiety

 

Czytamy etykiety

Nie chodzi tu jednak o marketingowe chwyty, typu „staropolski”, domowy” czy „wiejski”, czytamy więcej, analizujemy skład i najważniejsze informacje, takie jak:

  • nazwa wyrobu – dokładna i jednoznaczna np. chleb żytni, pełnoziarnisty na zakwasie itp.,
  • skład – składniki wymienione w kolejności począwszy od tego, którego jest w chlebie najwięcej,
  • nazwa producenta,
  • masa produktu,
  • dodatkowe informacje o cieście, np. czy chleb jest wypiekany z ciasta głęboko mrożonego, ponieważ takiego chleba nie można ponownie zamrażać,
  • data ważności – w przypadku chleba w opakowaniu,
  • numer partii – dla pieczywa pakowanego.

 

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.