Sypialnia na dobry sen

W ostatnim czasie dużo mówi się o zaburzeniach snu. Wiele osób ma problemy nie tylko z samym zasypianiem, ale także przespaniem całej nocy. A jak wiadomo sen ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Podczas snu dokonuje się regeneracja, a nawet naprawa uszkodzeń w mózgu. Regenerują się również narządy wewnętrzne. Gdy cierpimy na niedosyt snu, spada koncentracja oraz odporność organizmu. Jesteśmy też bardziej narażeni na choroby metaboliczne, ciśnieniowe i depresje. Co więc możemy zrobić? Na początek warto zadbać o odpowiednią aranżację sypialni. Wystrój wnętrza ma bowiem duży wpływ na nasz wypoczynek. Jak powinna wyglądać sypialnia na dobry sen?

Sypialnia na dobry sen – ważna kolorystyka wnętrza

Urządzając sypialnię należy zapomnieć o wszelkich trendach kolorystycznych, bo nie wszystkie z nich zdadzą tu egzamin. Do pomieszczenia, w którym śpimy nie nadają się zbyt mocne, energetyczne barwy. O wiele lepiej sprawdzą się kolory pastelowe, rozbielone, które mają pozytywny wpływ na jakość snu, szczególnie na zasypianie. Mowa tu o beżach, jasnym różu, delikatnej szarości, błękicie lub przygaszonym indygo. Zastosuj je na ścianach i w dodatkach.

Odpowiednie ustawienie łóżka

Łóżko to najważniejszy mebel w sypialni. I nie chodzi tu tylko o to, aby było wygodne i odznaczało się wysoką jakością. Ważne jest również jego ułożenie. Zgodnie z zasadami feng shui najlepszym ustawieniem jest skierowanie zagłówka w stronę ściany tak, aby do łóżka był dostęp z trzech stron. Nie należy ustawiać łóżka na wprost drzwi, ponieważ taka pozycja jest uznawana za niekorzystną. W miarę możliwości łóżko powinno być też ustawione jak najdalej od okna, aby wypływająca z niego energia nie zakłócała snu.

Wygodny materac to podstawa

Jeśli nie wiesz, gdzie ulokować oszczędności – zainwestuj w dobry materac do spania. Prawda jest taka, że jest on ważniejszy niż samo łóżko. Odpowiednio dobrany do potrzeb, wieku, pozycji, w której najczęściej śpimy potrafi skutecznie podnieść jakość i komfort snu. Dobry materac sprawia, że rano budzimy się wypoczęci i zrelaksowani, nie odczuwamy bólu karku czy kręgosłupa. Fajną propozycją są dziś materace, które dopasowują się do kształtu ciała i tym samym zapewniają mu idealne podparcie. Świetnie sprawdzają się też materace ze strefami twardości, odpowiadającymi potrzebom poszczególnych części ciała.

W roli głównej – zasłony i rolety

To nie tajemnica, że w ciemnym pomieszczeniu śpi się lepiej. Chodzi o to, że w momencie, kiedy do mózgu nie dociera światło z zewnątrz, zaczyna on produkować melatoninę – hormon snu. Dzięki temu szybciej zasypiamy i mamy szansę zapaść w sen głęboki, który jest najbardziej relaksujący i regenerujący. Ale co zrobić, jeśli mieszkamy w dużym mieście, gdzie nie brakuje latarni, reklam świetlnych, neonów? W tego typu przypadkach doskonale sprawdzą się grube zasłony lub rolety zaciemniające, wykonane z materiałów, które nie przepuszczają światła. Nie dość, że ładnie udekorują wnętrze, to na dodatek zapewnią idealne warunki do nocnego odpoczynku.

Odpowiednia temperatura w sypialni

Niezwykle ważną kwestią jest również temperatura. Nigdy nie będziemy dobrze spać, jeśli w pomieszczeniu będzie zbyt gorąco lub zbyt chłodno. Za najbardziej optymalną temperaturę do snu uznaje się około 20 stopni Celsjusza. Warto przy okazji pamiętać o odpowiedniej wilgotności. Na pewno przyda się nawilżacz powietrza. W przeciwnym wypadku możemy budzić się w nocy ze suchymi śluzówkami.

Sypialnia na dobry sen – bez elektroniki

Sypialnia na dobry sen nie może być „zagracona” sprzętem elektronicznym. Laptop czy telewizor to urządzenia emitujące niebieskie światło, które powoduje zahamowanie wydzielania się melatoniny. Jeśli chcesz spać dobrze, a przede wszystkim chcesz się wysypiać, wyrzuć z sypialni elektronikę. Zamiast szafki pod telewizor, wstaw regał na książki, a na pewno szybko odczujesz pozytywne tego skutki.

Rośliny w sypialni

To prawda, że większość roślin produkuje tlen tylko w dzień, a w nocy oddycha tak, jak my. I z tego też względu wiele osób odradza posiadania roślin w sypialni. Ale! Niektóre rośliny żyją według odwróconej fotosyntezy i dzięki temu wytwarzają tlen również po zmroku. Do takich roślin zalicza się aloes i storczyk. Więc jeśli chcesz mieć rośliny w sypialni, to piękny storczyk sprawdzi się idealnie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.