Suche powietrze w domu – jak się przed nim chronić

Jesień i zima to sezon grzewczy, czyli czas zamkniętych okien i ogrzewania pomieszczeń, w których przebywamy. Dla większości z nas oznacza to suche powietrze, które nie tylko wywołuje dyskomfort, ale również ma negatywny wpływ na samopoczucie, zdrowie, odporność i kondycję skóry.

Przesuszona skóra, podrażnione gardło, pokasływanie, suchość w nosie – to typowe „uroki” zimy i suchego powietrza. Zimą różnica między temperaturą na zewnątrz a w pomieszczeniach jest bardzo duża, poza tym działa ogrzewanie i zapominamy o wietrzeniu. Właśnie dlatego w naszych domach i w pracy powietrze jest suche, skóra może się łuszczyć, a podrażnione błony śluzowe są podatne na infekcje.

kaloryfer
W ogrzewanych, niewietrzonych pomieszczeniach powietrze jest suche

 

Jak nawilżać powietrze w pomieszczeniach

Przede wszystkim również jesienią i zimą nie zapominamy o wietrzeniu mieszkania. Zwłaszcza, kiedy za oknami mamy słoneczną, zimową pogodę. Wystarczy nawet kilkanaście minut dziennie, aby odświeżyć powietrze i naprawdę poczuć się lepiej. Prostym sposobem na nawilżenie jest zwiększenie ilości pary wodnej poprzez rozwieszenie na grzejnikach pojemników z wodą albo mokrych ręczników.

Najbardziej efektywne są oczywiście nawilżacze powietrza, czyli urządzenia emitujące parę wodną. Mogą być wyposażone w tzw. higrometr, czyli automatycznie dokonują pomiaru wilgotności i dostosowują ilość wytwarzanej pary wodnej. Dobrym pomysłem jest dodanie olejku eterycznego do wody, dzięki czemu rozpylana para zapewni odświeżającą lub leczniczą inhalację.

Nawilżenie suchego powietrza osiągniemy również dzięki roślinom doniczkowym. Należy wybierać gatunki, które wyparowują dużą ilość wody, np. szeflerę, bluszcz, lipkę, paproć, diffenbachię, fikusy. Te rośliny to także naturalne filtry oczyszczające powietrze z substancji toksycznych.

nawilżacz powietrza
Najskuteczniejszy będzie nawilżacz powietrza

 

Jak zadbać o nawilżenie organizmu i skóry

Oczywiście trzeba nawilżać się od wewnątrz, czyli dużo pić. Najlepiej wody, zdrowych ziołowych i owocowych herbat czy soków (naturalnych, nie słodzonych cukrem). W ten sposób pomagamy także nawilżać skórę i błony śluzowe.

Aby zapobiegać wysuszeniu skóry warto zastępować długie, gorące kąpiele orzeźwiającym natryskiem. Zamiast mydła wybieramy nawilżające i hipoalergiczne żele albo specjalne olejki. Skórę ciała i twarzy chronimy przed przesuszeniem za pomocą odpowiednich balsamów, kremów, emulsji, które zapobiegają utracie wilgoci. W przypadku skóry bardzo suchej, atopowej, wrażliwej warto sięgać po emolienty. Szczególnie dbamy o skórę dłoni narażonych zarówno na działaniu mrozu, jak detergentów, mydła. Krem do rąk warto mieć zawsze przy sobie – ochronny, regenerujący, natłuszczający, w zależności od tego jaka jest kondycja skóry dłoni. Nie zapominamy także o ustach, stosujemy pomadkę ochronną, balsam albo zwykłą wazelinę.

dłonie
Należy zadbać o nawilżanie skóry całego ciała

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.