Stretching – ćwiczenia dla każdego

Niektórzy lubią się solidnie spocić i zmęczyć podczas joggingu, treningu cardio, HIIT czy tabata. Inni preferują dźwiganie, wypychanie, podnoszenie, czyli trening siłowy. Są zwolenniczki dynamicznych zajęć fitness i trampolin. Niezależnie od preferowanej formy aktywności fizycznej każdy powinien polubić stretching. Mało tego – to zajęcia, które szczególnie poleca się osobom zażywającym mało ruchu albo spędzających wiele godzin za biurkiem czy za kierownicą.

Stretching – istota treningu
Stretching to zestaw ćwiczeń, których celem jest rozciąganie i uelastycznianie mięśni, przy okazji poprawia ukrwienie układu motorycznego i pozwala rozruszać mięśnie. Co ciekawe system ćwiczeń jest zainspirowany naturalnymi ruchami zwierząt, które w ten sposób przygotowują i rozgrzewają ciało do ruchu, biegu, skoków itp. Stretching jako trening może trwać od kilku do kilkudziesięciu minut i oznacza izometryczne ćwiczenia (napinanie mięśni) oraz rozluźnianie i rozciąganie ich w odpowiednim tempie. Dla prawidłowości wykonywanych treningów istotne znaczenia ma regularny oddech, koordynacja ruchów i nieprzekraczanie bariery bólu podczas napinania i rozciągania.

tygrys
Inspiracja światem zwierząt

 

joga
Widać podobieństwa…

 

Dlaczego każdy powinien się rozciągać
Zacznijmy od tego, że prawdziwi twardziele nie muszą wstydzić się stretchingu, wbrew pozorom nie jest to leniwy i statyczny trening. Prawidłowo i starannie wykonywane ćwiczenia pod okiem dobrego trenera odczują nawet wysportowane osoby. Warto wiedzieć, że stretching rekomendują również eksperci od sportów siłowych czy kulturystyki, podkreślając, że masa i siła to tylko część pracy treningowej. Siłaczom i atletom potrzebne są mięśnie elastyczne, dobrze rozwinięte. Wiadomo także, że stretching zapewnia lepsze warunki dla rozwoju muskulatury i silnych mięśni.
Przyjrzyjmy się jakie jeszcze korzyści przyniesie nam systematyczny stretching:
• rozciągnięcie mięśni osób, które prowadzą siedzący tryb życia prowadzący do przykurczenia wielu grup mięśni, bólu kręgosłupa,
• uelastycznienie mięśni osób trenujących siłowo,
• wydłużenie mięśni, wysmuklenie sylwetki,
• poprawa ruchomości stawów,
• może być formą rehabilitacji.

jogging rozciąganie
Stretching jest ważny dla biegaczy…

 

rozciąganie
…i po treningu na siłowni

 

W praktyce, w klubach sportowych stretching to trening, w trakcie którego wykonuje się ćwiczenia oddechowe, korzysta się z elementów jogi (proste asany), pilates. Każda pozycja, ćwiczenie trwa od kilku do kilkudziesięciu sekund, obejmuje napinanie, rozluźnienie i rozciąganie mięśni. Z reguły osoba prowadząca zajęcia pokazuje każdą pozę w wersji dla nowicjuszy i zaawansowanej. Podstawowe rodzaje treningu rozciągającego to:
• stretching dynamiczny – ćwiczenia rozciągające, które są rozgrzewką przed treningiem,
• stretching statyczny – ćwiczenia rozluźniające mięśnie po treningu.

Zdjęcia: Shutterstock, wikipedia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.