Somatotypy – dieta i rodzaj treningu

Czasem z zazdrością patrzymy na tych, którzy ćwiczą tak jak my, odżywiają się podobnie, a efekty ich treningów są bardziej spektakularne. No cóż, warto wiedzieć, że tak samo jak dieta, typ treningu powinien być dopasowany  indywidualnie. Bardzo istotne znaczenie ma tzw. somatotyp, czyli typ sylwetki.

Podstawowe typy sylwetki

Standardowy podział wyróżnia trzy rodzaje budowy:

  • ektomorficzną,
  • mezomorficzną,
  • endomorficzną.

Oczywiście nic w naturze nie jest tak proste, występuje wiele sylwetek mieszanych. Niemniej jednak u podstaw dobrze dobranego treningu (oraz diety) leży znajomość budowy głównych somatotypów oraz wiedza na temat odpowiednich ćwiczeń.

jajka
Dieta i trening dobrane do typu sylwetki

 

Somatotypy – jak trenować, aby uzyskać efekty

Ektomorfik to osoba o bardzo szybkiej przemianie materii, trudno jej przytyć i nabrać masy mięśniowej. Ektomorficy są z reguły drobnej budowy i dość wysokiego wzrostu. Podstawą uzyskania masy mięśniowej na pewno musi być bogata, wysokokaloryczna dieta, należy jednak bardzo uważać na tzw. puste kalorie, ponieważ w tym somatotypie może wystąpić zjawisko „skinny fat”, czyli nawet przy szczupłej sylwetce dochodzi do gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Ektomorfikom zaleca się trening siłowy z dużymi obciążeniami i zbilansowaną, wysokoenergetyczną dietę. Istotna jest tu wytrwałość i systematyczne treningi, ponieważ w przypadku zaniechania czy przerwy w ćwiczeniach, mięśnie ektomorfików zanikają szybciej niż w innych typach budowy.

trening
Trening siłowy dla ektomorfików

 

Endomorfik – tu wyzwaniem jest wolna przemiana materii, która powoduje szybkie odkładanie się tłuszczu. Dlatego endomorficy muszą bardzo uważać na dietę. Wolny metabolizm, grube kości, tkanka tłuszczowa widoczna wokół brzucha, czasami także w okolicach bioder, to znaki rozpoznawcze tego somatotypu. W tym przypadku zaleca się odpowiednie połączenie ćwiczeń siłowych z większymi obciążeniami, ze spalającym tłuszcz treningiem cardio (np. interwały). Osoby z tym budowy muszą uważać na efekt jo-jo.

bieżnia
Cardio – przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej

 

Mezomorfik wyróżnia się muskularną sylwetką, ma niewiele tkanki tłuszczowej. Kobiety z tym somatotypem mają często kształty tzw. klepsydry. Najważniejsze jest tu utrzymanie sportowej, szczupłej sylwetki, w czym pomocna będzie zbilansowana dieta oparta na węglowodanach i białkach. Tak naprawdę mezomorfik może wybrać dowolny trening czy dyscyplinę sportu. Ma też predyspozycje do bardziej intensywnych ćwiczeń bez efektu przetrenowania, szybko się regeneruje i łatwiej wypracuje odpowiednią masę mięśniową.

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.