Siemię lniane – małe ziarenka pełne zdrowia

Niepozorne małe ziarenka, w całości albo zmielone, a tyle w nich wartości i zdrowych składników. Siemię lniane, bo o nim mowa, nie ma smaku, zapachu, ale może zdziałać wiele dobrego, np. dla przewodu pokarmowego.

Warto wiedzieć, że nasiona lnu były cenione już wieki temu. Len to roślina, którą uprawiano np. w starożytnym Egipcie, Chinach czy Babilonie ok. 3 tysięcy lat p.n.e. Ceniono go również jako środek leczniczy.

Siemię lniane i jego właściwości zdrowotne

Dobroczynny wpływ siemienia na nasze zdrowie to efekt zawartości tak cennych składników jak błonnik, lignany oraz kwasy tłuszczowe omega-3.

Błonnik – warto wiedzieć, że siemię zawiera zarówno rozpuszczalny, jak nierozpuszczalny błonnik. Rozpuszczalna odmiana (ok. 20-40%) ma właściwości żelujące, wiąże treść układu pokarmowego i ułatwia opróżnianie żołądka. Z kolei błonnik nierozpuszczalny (60-80%) stymuluje ruchy perystaltyczne jelit, zapobiega zaparciom.

Lignany – mają działanie antyoksydacyjne, właściwości fitoestrogenów i dobroczynny wpływ na układ krążenia oraz hormonalny (u kobiet),

Kwasy tłuszczowe omega-3 – siemię lniane to najlepsze roślinne źródło kwasów tłuszczowych, konkretnie kwasu ALA wspierającego układ krążenia, pracę mózgu, zalecanego w profilaktyce miażdżycy i nowotworów.

siemię
Siemię lniane – małe ziarenka pełne zdrowia

 

Dlaczego warto stosować siemię lniane?

Wpływ siemienia na nasze zdrowie jest nie do przecenienia. Działa kompleksowo i wspiera profilaktykę wielu poważnych schorzeń:

  • może obniżać poziom cholesterolu we krwi,
  • łagodzi dolegliwości żołądkowo-jelitowe,
  • kwas tłuszczowy ALA chroni śluzówkę, dlatego siemię lniane zaleca się osobom cierpiącym na chorobę Leśniowskiego-Crohna,
  • działa osłonowo na przewód pokarmowy,
  • zalecane w profilaktyce nowotworów piersi, endometrium, jajników, prostaty i jelita grubego,
  • lignany i błonnik nierozpuszczalny mogą obniżać poziom glukozy we krwi,
  • ma dobroczynny wpływ na układ krążenia (profilaktyka choroby wieńcowej i miażdżycy),
  • pomaga regulować pracę układu hormonalnego (np.w okresie menopauzy),
  • przyczynia się do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu LDL,
  • chroni przed osteoporozą,
  • chroni przed rozwojem drobnoustrojów chorobotwórczych,
  • stymuluje i utrzymuje uczucie sytości (zalecane w dietach odchudzających),
  • poprawa kondycję skóry i włosów,
  • pomaga leczyć przewlekłe stany zapalne.
bułka
Siemię lniane w diecie ma dobroczynny wpływ na nasz organizm

 

Siemię lniane – jak stosować

Siemię lniane dostępne jest w postaci ziarenek albo mielone. Najlepiej jednak byłoby mielić je bezpośrednio przed spożyciem, aby nie dopuszczać do utleniania się cennego tłuszczu. Siemię można zalewać wodą i pić po napęcznieniu, jest też doskonałym dodatkiem do owsianki, jogurtu, koktajli. Warto dodawać je do wypieków – pieczywa, ciast, ciasteczek. Co ciekawe może zastąpić jajko (np. wegański zamiennik), wystarczy przygotować papkę z jednej łyżki siemienia i 3 łyżek wody.

deser
Można dodawać je do owsianki, sałatek, deserów, koktajli…

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.