Sandacz – smaczna i zdrowa ryba w naszej diecie

sandacz warzywa

Dziś już nawet nie dyskutuje z tym, że ryby powinny na stałe zagościć w naszym codziennym jadłospisie. Warto zastępować nimi inne rodzaje mięsa. Udowodniono, że osoby, które często jadają ryby, rzadziej miewają problemy z  krążeniem, miażdżycą, alergiami i nowotworami. Oczywiście należy wybierać dobre ryby, mogą być to zarówno tłuste, jak i chudsze gatunki. Sandacz to jedna z ryb, które nie tylko smakują wybornie, ale też „pójdą na zdrowie”.

Sandacz – delikatna, zdrowa ryba

Co prawda wiele mówi się o zdrowych, tłustych rybach bogatych w kwasy tłuszczowe Omega-3. Niemniej jednak nie można pomijać walorów ryb takich jak delikatny, chudy sandacz, który jest m.in. cennym źródłem białka. Warto również podkreślić wyjątkowy smak tej ryby, który doceniają nawet osoby odnoszące się sceptycznie do dań rybnych. Mięso sandacza jest białe, ma subtelny zapach, jest kruche, delikatne i sprawdza się w wielu przepisach.

sandacz flet
Sandacz ma delikatne, chude mięso

 

Sandacz – wartościowy, bogaty w składniki odżywcze

Poza doskonałym smakiem sandacz wyróżnia się również wartością odżywczą i cennymi składnikami. Jest to ryba chuda, a zatem zalecana w dietach odchudzających, lekkostrawnych, niskotłuszczowych. Zawiera zaledwie 1,2% tłuszczu w 100 gramowej porcji i w większości są to cenne tłuszcze wielonienasycone. Chudy, delikatny sandacz jest za to bogaty w łatwo przyswajalne i pełnowartościowe białko oraz witaminy i minerały. W 100 gramach ryby jest aż 19 g białka. Ponadto sandacz dostarcza nam selen, witaminę B12 i D. Warto wiedzieć, że 100 gramowa porcja sandacza pokrywa w 80% zapotrzebowanie dzienne na selen, który stymuluje układ odpornościowy oraz chroni przed działaniem wolnych rodników. Taka sama porcja zapewnia aż 143% dobowego zapotrzebowania na witaminę D oraz 80% w przypadku witaminy B12.

danie sandacz
Sandacz zalecany w zdrowej diecie

Smakuje na wiele sposobów

Delikatne, białe mięso sandacza znajduje zastosowanie w wielu przepisach, od kuchni staropolskiej po egzotyczne dania i przystawki. Może być smażony, pieczony, duszony, gotowany, będzie głównym bohaterem dania obiadowego, bazą do znakomitej zupy rybnej, składnikiem sałatki, risotta, wybornie smakuje w tradycyjnych  oryginalnych sosach, zapiekankach, pulpetach itp. Ciekawe inspiracje i informacje na temat sandacza  znajdziemy np. tutaj . Warto wypróbować np. przepis na sandacza smażonego z masłem ziołowym albo pikantną zupę z tej ryby.

sandacz obiad
Sandacz – doskonały jako danie obiadowe

 

Oczywiście ryby kupujemy tylko w sprawdzonych, dobrych źródłach. W Makro znajdziemy sandacza ze świeżych dostaw i w różnych wariantach – jako całą rybę, patroszoną,  tusze i filety ze skórą.

Przepis na sandacza smażonego z masłem ziołowym

Składniki:

  • 2 sandacze patroszone,
  • oliwa z oliwek do smażenia,
  • 1/4 kostki masła,
  • pęczek natki pietruszki,
  • 1 cytryna,
  • sól i pieprz do smaku.

Należy dokładnie opłukać  i osuszyć ryby ręcznikiem papierowym, potem skropić ją sokiem z cytryny, dodać soli i pieprzu do smaku. Tak przygotowaną rybę zostawiamy na pół godziny. W międzyczasie rozcieramy masło z natką pietruszki i dodajemy kilka kropel soku z cytryny. Rybę smażymy na oliwie do uzyskania złotego koloru. Po usmażeniu pozostawiamy na przykrytej patelni na 5 minut. Na gotowej porcji ryby kładziemy ziołowe masło.

Zdjęcia: pixabay.com, makro.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.