Przyszło lato, jemy śliwki

Kontynuując rozważania na temat letnich frykasów wręcz trzeba wspomnieć o śliwkach. Węgierki, renklody, łowickie, małe, duże, fioletowe, różowe, słoneczne morele. Jest ich dużo, a łączy je fakt, iż śliwki są pyszne i warto delektować się nimi w pełni śliwkowego sezonu.

Śliwki – sposób na „porządki” w przewodzi pokarmowym

Wiele osób docenia śliwki przede wszystkim za to, że są pyszne – soczyste, słodkie. Uwielbiamy również smakołyki, których są składnikiem. Kto z nas odmówiłby porcji domowych knedli ze śliwkami? Komu nie smakuje tradycyjny placek drożdżowy z tymi owocami? Walory smakowe nie są jednak jedynym atutem śliwek. Warto wiedzieć, że wpływają one pozytywnie na procesy trawienne. Rozsądne podjadanie śliwek zapobiega zaparciom, co na dłuższą metę ma ogromne znaczenie w profilaktyce nowotworu jelita grubego. Za taki dobroczynny wpływ odpowiadają zawarte w śliwkach pektyny (błonnik), które efektywnie sprzątają przewód pokarmowy z tłuszczu i cholesterolu.

ciasto
Śliwki to również doskonałe przepisy – np. na najlepsze ciasto

 

Co w śliwkach siedzi…?

Wbrew pozorom wcale nie chodzi o pestkę albo… robaka. Jemy śliwki na zdrowie, ponieważ zawierają witaminę C oraz A i E, co czyni je bardzo skutecznymi przeciwutleniaczami. Antyoksydacyjny wpływ to również kwestia  zawartości polifenoli. Właśnie dlatego zaleca się spożywanie śliwek w ramach profilaktyki antynowotworowej oraz przeciwmiażdżycowej. W tych smacznych owocach nie brakuje również witamin z grupy B, a listę wartościowych składników uzupełniają potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor.

ślwiki
Letnie śliwki – do wyboru i do koloru

 

Suszone na zdrowie, ale w rozsądnych ilościach

Wiele osób chętnie podjada także suszone śliwki, po które możemy sięgać nie tylko w sezonie letnim. Zawartość dobroczynnych składników jest tu o wiele wyższa w porównaniu ze świeżymi owocami. Słodkie suszone śliwki zawierają aż 5 razy więcej witaminy A i błonnika. Pamiętajmy jednak, że są też o wiele bardziej kaloryczne. W 100 gramach suszu jest aż 267 kcal podczas gdy świeża soczysta śliwka to kaloryczność ok. 46 kcal/100g.

susz
Śliwki suszone – zdrowe i kaloryczne

 

Reasumując – śliwki są zdrowe, ale nie należy przesadzać ze zjadanymi ilościami. Zarówno z uwagi na kaloryczność (suszonych), jak i ewentualne dolegliwości gastryczne (wzdęcia, skurcze, biegunka).

Zdjęcia: pxhere.com, pixabay.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.