Przesilenie wiosenne – jak przetrwać i wyjść obronną ręką?

Choć rok dzieli się na teoretycznie równe cztery pory, najbardziej doskwiera nam zima i wydaje się, że trwa najdłużej. Na pewno bardzo odczuwamy krótkie dnie, zimno, brak słonecznego światła. Nie w łowie nam spacery, szczególnie jeśli zima wcale nie jest biała, a kojarzy się raczej z chłodnym, ponurym listopadem. Wydawać się może, że perspektywa zbliżającej się wiosny powinna dodać nam energii, tymczasem dopada nas tzw. przesilenie wiosenne, które odczuwamy jako osłabienie, brak kondycji, kiepskie samopoczucie, zmęczenie itp.

Przesilenie wiosenne- skąd taka kiepska forma?

Trudności z koncentracją, niewyspanie albo bezsenność, bóle głowy, rozdrażnienie – to tylko niektóre z typowych objawów, które dopadają nas na przełomie zimy i wiosny. Marzec daje nam się szczególnie we znaki – zima trwa już kilka miesięcy, aura jak w przysłowiowym garncu. Jeśli nie odwiedzaliśmy klubu fitness czy siłowni oznacza to, że przesiedzieliśmy zimę w fotelu, może się zdarzyć, że gdzieniegdzie mamy nadmiary tłuszczyku i kilogramów. Z drugiej strony dieta uboższa w świeże warzywa pozbawiła nas cennych witamin, a brak słońca pogłębia niedobór serotoniny spowodowany także małą aktywnością fizyczną. Dodajmy do tego typowe dla marca zmiany pogody, skoki i spadki ciśnień, dołujący wiatr i opady (śniegu, deszczu…). Można śmiało powiedzieć, że to aż za wiele do wywołania uciążliwych objawów wiosennego przesilenia.

widok
Taka pogoda nie sprzyja dobrej formie

 

Przesilenie wiosenne – jak zapobiegać i łagodzić objawy?

Przedwiośnie wymaga od nas szczególnej troski o własne zdrowie, formę fizyczną i psychiczną. Zwłaszcza jeśli mamy na sumieniu typowe zimowe „zaniedbania”. Aby uniknąć wątpliwych uroków przesilenia wiosennego lub łagodzić jego skutki, warto zastosować się do prostych i dość oczywistych zasad zdrowego trybu życia.

Dobry początek dnia

  • Daj sobie czas na spokojną, powolną pobudkę, nie nastawiaj budzika na ostatnią chwilę, zanim wstaniesz porozciągaj i poprzeciągaj się.
  • Wstałaś? Super! Teraz czas na głębokie oddechy, warto wykonać je przy otwartym oknie, jeśli pogoda na to pozwala.
  • Zjedz dobre śniadanie. Dobre nie oznacza białej bułki z nutellą, ale posiłek wartościowy, pożywny, np. owsianka z owocami, musli z mlekiem czy kanapki z pełnoziarnistego chleba z jajkiem, twarogiem, warzywami.

 

śniadanie
Zdrowe śniadanie to podstawa

 

Aktywnie i ciepło witaj wiosnę

  • Ubieraj się stosowanie do specyficznej, przedwiosennej pogody – metoda na cebulkę jest najlepsza. Z jednej strony zapewni komfort termiczny, marzec bywa zdradliwie chłodny. Z drugiej – mamy się czego pozbywać, jeśli jednak słońce zaświeci i będzie naprawdę ciepło.
  • Aktywność kontra przesilenie wiosenne! Zapewnij sobie regularny ruch, można zacząć od spacerów. To najlepszy sposób na poprawę nastroju i samopoczucia. Nie zapominamy o rozgrzewce, rozciąganiu i odpowiednim stroju do marszu, biegania czy jazdy na rowerze.
  • Korzystaj z pogodnych dni, chłoń każdy promień słońca, również w pomieszczeniach – odsłaniaj okna, wietrz.

 

spacer
Spaceruje, biegaj, ruszaj się!

 

Pokonaj słabości, nałogi i używki

Zmiana pór roku to nie tylko przesilenie wiosenne ale także czas na pożegnanie złych nawyków:

  • Spróbuj rzucić palenie, to zgubny nałóg, który szkodzi zdrowiu i potęguje przykre objawy przedwiosennego osłabienia.
  • Nie bądź pracoholikiem, przesilenie wiosenne to dobry pretekst, aby trochę zwolnić, pozwolić sobie na relaks, zadbać o ciało i ducha.
  • Skoryguj dietę, czas na warzywa, owoce, zdrowe kasze, razowe pieczywo. Odrzucamy fast food, słodycze, pizzę z dostawą do domu. Pora na zdrowe sałatki i rozgrzewające zupy.
witaminy
Suplementacja pomoże przetrwać przesilenie wiosenne

Suplementy dla zdrowia, odporności i lepszej formy

Odpowiednio dobrana suplementacja, preparaty witaminowe mogą wspomóc organizm w wielu obszarach:

  • stymulują odporność,
  • uzupełniają niedobory mikroelementów i witamin,
  • wzmacniają włosy, paznokcie, poprawiają kondycję skóry,
  • pomagają spalać tkankę tłuszczową, dodają energii,
  • poprawiają pamięć i koncentrację.

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.