Piłka gimnastyczna – trening efektywny i bezpieczny

Sport to zdrowie, aktywność fizyczna jest wskazana, modna i w dobrym tonie. Nie każdy jednak gustuje w dźwiganiu ciężarów, zaawansowanych maszynach na siłowni czy intensywnych treningach fitness. Idealnym przyrządem do ćwiczeń efektywnych i bezpiecznych może być piłka gimnastyczna. Pozwala na wykonanie kompleksowego i skutecznego treningu, można ćwiczyć z nią również w domu.

Dlaczego warto ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

Pozornie łatwe ćwiczenia uruchamiają o wiele więcej grup mięśni, niż standardowy trening na płaskiej powierzchni. Piłka sprawia bowiem, że utrzymanie równowagi jest o wiele trudniejsze i aktywuje tzw. mięśnie głębokie. Wśród korzyści związanych z treningiem na piłce wymienia się również:

  • poprawę równowagi,
  • wzmocnienie siły mięśni,
  • poprawę funkcjonowania narządów wewnętrznych,
  • lepszą ruchomość stawów
  • trening bez obciążania stawów,
  • redukcję tkanki tłuszczowej,
  • zmniejszenie napięcia nerwowego,
  • ulgę w bólach pleców, stawów i głowy,
  • modelowanie sylwetki,
  • ujędrnienie i wyszczuplenie pośladków oraz brzucha.

 

piłka deska
Trening na piłce uruchamia mięśnie głębokie

 

Piłka na miarę

Zanim przystąpimy do ćwiczeń trzeba wybrać odpowiednią piłkę gimnastyczną. Jednym z kluczowych kryteriów jest jej rozmiar dopasowany do wzrostu osoby, która jej używa:

  • wzrost do 140 cm – piłka o średnicy 35 cm,
  • wzrost pomiędzy 140 a 150 cm – piłka o średnicy 45 cm,
  • wzrost pomiędzy 151 a 165 cm – piłka o średnicy 55 cm,
  • wzrost pomiędzy 166 a 175 cm – piłka o średnicy 65 cm,
  • wzrost pomiędzy 176 a 190 cm – piłka o średnicy 75 cm,
  • wzrost powyżej 191 cm – piłka o średnicy 85 cm.

Pamiętajmy – należy zwrócić uwagę na kąt między udami a łydkami w pozycji siedzącej na piłce – powinien wynosić 90 stopni.

na piłkach
Odpowiedni rozmiar i ustawienie

Wybierz odpowiedni model piłki gimnastycznej

Wiemy już jaki rozmiar piłki będzie najlepszy, ale na tym nie koniec. Mamy również do wyboru różne modele piłek, które sprawdzą się w konkretnych formach aktywności

  • klasyczna piłka gimnastyczna z gumy PCV , idealna do ćwiczeń fitness i rehabilitacyjnych, ma średnicę od 56 do 75 cm; warto wybrać piłkę z grubszej gumy – bardziej trwałą,
  • piłka gimnastyczna ABS wykonana ze specjalnej pianki ABS (antiburst), bardziej wytrzymałej na przebicie, bezpieczniejsza niż piłka z gumy, pęknięta nie „eksploduje”, z uszkodzonej piłki ABS powietrze uchodzi powoli,
  • piłka gimnastyczna z wypustkami posiada małe wypustki przypominające kolce na części albo na całej powierzchni przyrządu, wypustki mają właściwości masujące, piłka idealna do rehabilitacji i ćwiczeń relaksujących
  • piłka gimnastyczna mini o średnicy od ok. 16 do ok. 26 cm stosowana w rehabilitacji i ćwiczeniach ogólnorozwojowych; uruchamia mięśnie głębokie, podczas ćwiczeń trzyma się ją w zgięciach nóg albo opiera się na niej rękę,
  • piłka gimnastyczna z uchwytami idealna dla dzieci do zabawy i do skakania,
  • piłka gimnastyczna „fasolka” o podłużnym, owalnym kształcie, najczęściej w rozmiarze 45×90 cm, stosuje się ją na ogół w treningach korekcyjnych i rozciągających.

 

pompki
Siła dzięki piłce w wersji mini

 

 

Zdjęcia: pixanbay.com, shutterstock

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.