Owoce – kolorowe zdrowie i najlepszy smak

Wiemy, że owoce to zdrowie, że mają witaminy, są pyszne, słodkie, a nie mają całej góry kalorii. Dlatego powinny mieć stałe miejsce w naszej diecie, latem zastąpią kolorowy sok, zimą będą wspierać odporność. Warto wiedzieć, że owoce można podzielić nie tylko na nasze swojskie i cytrusy czy egzotyczne. Owoce są kolorowe, a ich właściwości są ściśle związane z soczystymi barwami.

Owocowe zdrowie

W owocach jest samo dobro – smak, witaminy, potrzebne nam enzymy, sole mineralne, błonnik, antyoksydanty, flawonoidy. Są źródłem cennych kwasów owocowych i cukrów prostych zapewniających solidny zastrzyk energii. Jak wiemy owoce mają różne kolory, co ma wpływ nie tylko na ich smak i wygląd, ale także na wartość i znaczenie dla organizmu

Zielono mi, czyli owoce zielone

Wyróżniają się dużą zawartością chlorofilu, który ułatwia trawienie, wspomaga wątrobę. Dlatego warto sięgać m.in. po:

  • awokado – bogate w zdrowe tłuszcze, zawiera niewiele cukrów
  • kiwi – zawiera enzym stymulujący procesy trawienne, jest idealnym deserem po ciężkim posiłku, jest też bogate w wit. C,
  • agrest – niskokaloryczny, bogaty w luteinę, zalecany w profilaktyce chorób układu krążenia i nowotworów.

 

awokado
Zdrowe i smaczne awokado

 

Soczyste i czerwone

Znajdziemy w nich m.in. prawdziwe bogactwo antyutleniaczy (antocyjany i likopen), a zatem to prawdziwy zastrzyk młodości, obniżają też poziom cholesterolu. W naszej diecie nie powinno więc zabraknąć:

  • żurawiny o działaniu przeciwgrzybicznym i przeciwbakteryjnym, szczególnie zalecana w leczeniu i profilaktyce infekcji układu moczowego,
  • wiśni zawierających melatoninę (ułatwia zasypianie), ponadto mają bardzo dużo wody, w której znajduje się prawdziwy koktajl witaminowy
  • poziomki – tu dobroczynnie działają pektyny, które usuwają szkodliwe produkty przemiany materii, redukują też kamień nazębny
  • arbuz to aż 92% wody i skarbnica przeciwutleniaczy (likopen, luteina, beta-karoten, zeaksantyna i kryptoksantyna, cytrulina).

 

wisnie
Antyutleniacze w czerwonych owocach

 

Słoneczne i pyszne żółto – pomarańczowe owoce

Kolor zawdzięczają obecności beta karotenu, zamienianego w organizmie w witaminę A. co za tym idzie te smakołyki pomogą w stanach przemęczenia, przy chorobach układu krwionośnego, zwyrodnieniach stawów i problemach z układem kostnym. Te kolory godnie reprezentują np.:

  • ananasy – zawierają bromelainę, która działa przeciwzapalnie, przeciwobrzękowo, nieodzowne w diecie osób borykających się z zapaleniem lub zwyrodnieniem stawów
  • mandarynki jako źródło prowitaminy A przyczyniającej się do budowy silnych kości i zębów, chronią także skórę przed szkodliwymi promieniami UV
  • cytryny – cenione głównie za zawartość witaminy C, która wspiera odporność i łagodzi przebieg infekcji; cytryna to również beta – karoten, witaminy z grupy B, witamina K i E
  • grejpfruty – stymulują spalanie tkanki tłuszczowej, oczyszczają organizm, cenione za wysoką zawartość błonnika, obniżają poziom glukozy we krwi.

 

mandarynki
Słodko i zdrowo – mandarynki!

 

Wcale nie mroczne owoce czarne i fioletowe

Prawdziwa skarbnica antocyjanów, dlatego warto jeść je na surowo, aby nie zniszczyć ich wysoką temperaturą. Ciemne owoce to np.:

  • borówka amerykańska, która ma tylko 57 kcal/100g przy wysokiej zawartości flawonoidów stymulujących pamięć, na uwagę zasługują też fitoestrogeny zalecane w profilaktyce nowotworów
  • jagody – w formie soku albo naparu to lekarstwo na biegunkę, warto je stosować jako wsparcie w leczeniu zatruć żołądkowych i kaszlu, działają uspakajająco
  • aronia – zalecana w profilaktyce nadciśnienia, cukrzycy lub chorób oczu takich jak jaskra, zaćma i degeneracja plamki żółtej oka
  • czarne porzeczki – wystarczy100 gramów, aby pokryć 260% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, ponadto wzmacniają włosy i zęby; bogate w błonnik obniżają poziom cukru we krwi i poziom cholesterolu.

 

jagody
Jagodowe, fioletowe, zdrowe

 

Niewinna biel i samo zdrowie

Tzw. owoce białe działają bakteriobójczo, zawierają antywirusowe i przeciwzapalne fitoncydy. Warto wiedzieć, że do tej grupy zalicza się m.in.:

  • jabłko – ma dużo wody, jest niskokaloryczne, a pod skórką ukrywa skarbnicę witamin (C, A, E, K), wysoka zawartość błonnika zapobiega zaparciom, wspiera pracę jelit, chroniąc przed nowotworem jelita grubego
  • banan – najlepszy owoc dla „nadciśnieniowców” ze względu na wysoki poziom potasu
  • winogrona – bogate w polifenole oraz jod niezbędny dla funkcjonowania tarczycy.

 

owoce
Banany, jabłka, winogrona…

 

Wybieramy owoce jemy smacznie, zdrowo i kolorowo!

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.