Nareszcie są… nasze ulubione truskawki!

Sezon na truskawki rozpoczęty! Dla wielu osób to najlepsze, najpyszniejsze owoce. Zajadamy je świeże, tylko umyte, dodajemy do deserów, ciast, są idealnym owocem do najróżniejszych przetworów. Warto wiedzieć, że nasze truskawki to również samo zdrowie i skarbnica wartości odżywczych , a przy tym słodycz, po którą sięgamy praktycznie bezkarnie.

Bardzo wartościowe truskawki

Lubimy truskawki bo są smaczne, słodkie, pięknie pachną, ale stanowią też źródło witamin, minerałów i wykazują bardzo istotne właściwości prozdrowotne. Są prawdziwą bombą witaminową i mają niewiele kalorii. Ze względu na bogactwo składników odżywczych i witamin są zalecane osobom z anemią, niedoborami witamin

Truskawki – kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna – 32 kcal

  • Białko ogółem – 0.67 g
  • Tłuszcz – 0.30 g
  • Węglowodany – 7.68 g (w tym cukry proste 4.89 g )
  • Błonnik – 2.0 g

Witaminy

  • Witamina C – 58.8 mg
  • Tiamina – 0.024 mg
  • Ryboflawina – 0.022 mg
  • Niacyna – 0.386 mg
  • Witamina B6 – 0.047 mg
  • Kwas foliowy – 24 µg
  • Witamina A – 12 IU
  • Witamina E – 0.29 mg
  • Witamina K – 2.2 µg

Minerały

  • Wapń – 16 mg
  • Żelazo – 0.41 mg
  • Magnez – 13 mg
  • Fosfor – 24 mg
  • Potas – 153 mg
  • Sód – 1 mg
  • Cynk – 0.14 mg

Kwasy tłuszczowe

  • nasycone – 0.015 g
  • jednonienasycone – 0.043 g
  • wielonienasycone – 0.155 g

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

śniadanie
Truskawki – bomba witaminowa

 

Truskawki dla zdrowia

Słodkie, soczyste, pachnące i zdrowe – takie są truskawki. Ich lecznicze i profilaktyczne działanie zostało potwierdzone naukowo. Przyjrzyjmy się zatem najistotniejszym prozdrowotnym właściwościom tych owoców.

Działanie przeciwnowotworowe – głównie za sprawą dużej zawartości wit. C i kwasu elagowego, który jest antyoksydantem oraz stymuluje układ immunologiczny. Z kolei zawartość polifenoli może hamować namnażanie komórek nowotworowych w gruczole sutkowym, a błonnik jest istotnym elementem profilaktyki raka jelita grubego.

Truskawki zmniejszają ryzyko chorób układu sercowo – naczyniowego – za sprawą zawartych w nich flawonoidów (antocyjany, katechiny, kwercetyna, kemferol). Ich działanie to przede wszystkim redukcja poziomu złego cholesterolu, stabilizowanie blaszek miażdżycowych, zmniejszają też ryzyko zakrzepicy żylnej.

Truskawki mają niski indeks glikemiczny (IG=40) – dzięki temu mogą je spożywać nawet osoby chore na cukrzycę, warto wiedzieć, że są słodkie dzięki fruktozie metabolizowanej bez udziału insuliny.

Można jeść je również na dietach odchudzających – przede wszystkim mają bardzo mało kalorii (32kcal w 100 gramach), ale także zawierają pektyny pobudzające pracę jelit. Truskawki są żółciopędne, wspierają wątrobę i woreczek żółciowy. Ich działanie moczopędne stymuluje pracę nerek.

dżem
Jedzmy truskawki na zdrowie

 

Truskawki – smacznego!

Poza tym, że uwielbiamy podjadać świeże, pachnące truskawki, możemy je wykorzystać w kuchni i to naprawdę w wielu przepisach. Są doskonałym dodatkiem do ciast, deserów, porannej owsianki czy jogurtu z musli. Truskawki to ulubiony owoc do przetworów – kompotów, konfitur, dżemów i soków. Można je także zamrażać i wspominać lato, kiedy za oknami jesiennie lub zimowo.

ciasto
Truskawka – królowa deserów

 

 

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.