Najwygodniejsza pozycja do spania w ciąży

Regularny, spokojny i nieprzerwany sen w ciąży pozytywnie wpływa na samopoczucie przyszłej mamy i rozwój dziecka. Każda kobieta powinna spać zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem, szczególnie w pierwszym trymestrze, gdy w wyniku działania hormonów pojawia się znużenie, zmęczenie i nadmierna senność. Niestety powiększający się z tygodnia na tydzień brzuch oraz niektóre dolegliwości ciążowe sprawiają, że znalezienie wygodnej pozycji do spania w ciąży często stanowi prawdziwe wyzwanie.

Na którym boku spać w ciąży?

Zdecydowana większość ginekologów i położnych zaleca kobietom w ciąży spanie na lewym boku, które uznawane jest za najwygodniejszą i najbezpieczniejszą pozycję dla zdrowia przyszłej mamy i jej nienarodzonego maleństwa. Wiąże się to z budową ludzkiego ciała, ponieważ po lewej stronie znajduje się elastyczna aorta, zaś po prawej żyła główna dolna – łatwa do uciskania. W takiej pozycji nie jest zakłócony prawidłowy przepływ krwi do łożyska i dziecka, dzięki czemu maluszek otrzymuje odpowiednią ilość tlenu i składników odżywczych. Spanie na lewym boku w ciąży jest bezpieczne dla układu krążenia i nerek, które mogą łatwiej usuwać nadmiar wody i produktów przemiany materii. Pomaga również przy bólach kręgosłupa, a także ułatwia przyszłej mamie oddychanie oraz przeciwdziała nieprzyjemnemu uczuciu ciężkości nóg, skurczom łydek czy słabości mięśni nóg.

Spanie na prawym boku nie jest wprawdzie kategorycznie zabronione przez ginekologów i położne, ale powoduje ucisk żyły głównej dolnej, biegnącej po prawej stronie kręgosłupa. W efekcie może prowadzić do spowolnienia krążenia krwi i słabszego dotlenienia dziecka. Wiele kobiet dodatkowo odczuwa różne nieprzyjemne dolegliwości, takie jak: zawroty głowy, złe samopoczucie ogólne, zaćmienia widzenia, a w skrajnych przypadkach nawet omdlenia.

Spanie na brzuchu w ciąży

Spanie na brzuchu w ciąży możliwe jest do momentu, gdy brzuch staje się widoczny. W pierwszych tygodniach taka pozycja bowiem nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka, ponieważ maluszek jest chroniony przez worek owodniowy i kość łonową. W drugim i trzecim trymestrze natomiast spanie na brzuchu staje się nie tylko niewygodne, ale przede wszystkim może w wyniku ucisku macicy i płodu doprowadzić do poważnych uszkodzeń ciała maluszka.

Spanie na plecach w ciąży

Spanie na plecach w ciąży jest dozwolone wyłącznie w pierwszych tygodniach. Lekarze i położne zalecają, aby w II i III trymestrze kobiety unikały takiej pozycji. Macica może bowiem uciskać na ważne naczynia krwionośne, a w szczególności na żyłę główną dolną i aortą. W efekcie zmniejsza się przepływ krwi, co często prowadzi do pogorszenia samopoczucia, zawrotów głowy i spadku ciśnienia krwi. Leżenie na plecach w ciąży może również pogłębiać bezdech senny, który objawia się przerywanym oddechem. Zdaniem wielu naukowców wybór tej pozycji znacznie zwiększa ryzyko urodzenia martwego płodu.

Większość kobiet intuicyjnie wybiera ulubione pozycje do spania, które zapewniają wygodę i wysokiej jakości sen. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie pozycje w ciąży są bezpieczne dla zdrowia i rozwoju nienarodzonego dziecka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.