Magnez – wpływ na zdrowie i problemy z niedoborem

Równowaga składników mineralnych, odżywczych i witamin ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia. Magnez to doskonały przykład na to jak niedobór jednego pierwiastka może wpływać na kondycję i cały organizm. W tym przypadku jest to o tyle niebezpieczne, że początkowo niedobór magnezu daje objawy kojarzone z codziennym funkcjonowaniem – zmęczeniem, stresem.

Hipomagnezemia, czyli niedobór magnezu, to bardzo dobrze znane nam symptomy, takie jak chociażby skurcze, nerwowość, ból głowy. Wiążemy je ze stresem zawodowym, przepracowaniem, natłokiem obowiązków, tymczasem przyczyną może być właśnie zbyt mała podaż magnezu, którą można poprawić. W ten sposób nie tylko pozbywamy się uciążliwych objawów, ale przede wszystkim zapobiegamy ich pogłębianiu i pojawieniu się poważniejszych problemów zdrowotnych.

stres
Stres, zmęczenie, stany depresyjne mogą wynikać z niedoborów magnezu

 

Dlaczego brakuje nam magnezu?

Magnez to jeden z pierwiastków niezbędnych nam do prawidłowego funkcjonowania. Niestety współcześnie jesteśmy narażeni na jego niedobór. Sprzyjają temu m.in.:

  • żywność wysoko przetworzona,
  • pośpiech i stres,
  • niektóre choroby (np. jelita cienkiego i nerek),
  • niektóre leki – np. antybiotyki, moczopędne, hormonalne,
  • kawa, herbata i alkohol,
  • duży wysiłek fizyczny.

Dlaczego magnez jest nam tak potrzebny?

Okazuje się, że w wielu obszarach naszego zdrowego funkcjonowania i prawidłowego działania organizmu, magnez jest wręcz nieodzowny. W artykule Niedobór magnezu – przyczyny, objawy, skutki, znajdziemy dużo interesujących informacji na ten temat. Warto jednak zapamiętać najważniejsze z nich:

  • magnez stabilizuje pracę układu nerwowego,
  • stymuluje pracę szarych komórek.
  • uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek oraz tłuszczów i zapewnia energię dla tkanek i komórek organizmu,
  • działa uspokajająco,
  • poprawia pamięć i koncentrację,
  • magnez wspomaga sprawność układu naczyniowo-sercowego,
  • zapobiega chorobom serca i wspomaga ich leczenie,
  • zapobiega powstawaniu skrzepów i arytmii,
  • wraz z witaminą D i wapniem buduje kości i zęby oraz zapobiega osteoporozie,
  • poprawia trawienie,
  • działa profilaktycznie przeciw kamieniom w nerkach,
  • reguluje pracę tarczycy
  • rozszerza drogi oddechowe (profilaktyka i leczenie astmy oraz zapalenia oskrzeli),
  • chroni przed pierwiastkami toksycznymi (np. ołów, kadm, rtęć)
  • reguluje napięcie mięśni,
  • wspomaga leczenie kontuzji, przewlekłego zmęczenia i fibromialgii,
  • łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego i bóle menstruacyjne.

 

brzuch
Magnez działa dobroczynnie m.in, na metabolizm, układ pokarmowy

 

Niedobór magnezu – objawy

Jak widać spektrum działania i dobroczynnego wpływu magnezu jest ogromnie i bardzo istotne. Co ważne, wyrównanie niedoborów magnezu szybko i zauważalnie poprawia kondycję psychiczną i fizyczną. Chroni przed typowymi objawami, takimi jak:

  • spadek odporności,
  • problemy ze snem,
  • bóle głowy,
  • skurcze nóg,
  • drżenie powiek i rąk,
  • osłabienie
  • łamliwość włosów i paznokci,
  • problemy ze stawami,
  • rozdrażnienie.

Długotrwały stan niedoboru może w konsekwencji wywołać poważniejsze problemy w tym m.in.:

  • kołatanie serca,
  • nerwobóle,
  • silne skurcze mięśni,
  • łamliwość kości,
  • próchnica,
  • migreny,
  • bezsenność,
  • problemy z pamięcią,
  • stany lękowe, depresyjne,
  • wzmożona agresja i brak równowagi emocjonalnej.

 

czekolada
Smaczne źródło magnezu – czekolada

 

Jak sobie poradzić z niedoborem magnezu?

Najbardziej oczywista odpowiedź to zbilansowana dieta bogata m.in. w warzywa liściaste, kiełki zbóż, otręby, nasiona roślin strączkowych banany i kukurydzę. Osłodzi ją gorzka czekolada, kakao, warto zajadać orzechy, nasiona i produkty zbożowe pełnoziarniste. Czasem niezbędna jest konsultacja lekarska oraz odpowiednia suplementacja preparatem magnezowym, najlepiej w połączeniu z wapniem czy witaminą B6.

magnez
Czasem niezbędna jest suplementacja

 

 

Zdjęcia: pixabay.com, doppelherz.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.