Kwas foliowy – nie tylko dla przyszłych mam

w ciązy u lekarza

O zapotrzebowaniu na kwas foliowy mówi się głównie w kontekście przyszłych mam. Przyjęło się bowiem (słusznie), że kobiety planujące macierzyństwo oraz w ciąży powinny przyjmować kwas foliowy w większych ilościach, na ogół w postaci suplementu. Warto jednak zastanowić się nad tym czy ciąża to jedyna sytuacja, w której należałoby zażywać preparaty z kwasem foliowym.

Kwas foliowy – niedobór może być groźny
Znaczenie kwasu foliowego dla przebiegu ciąży i prawidłowego rozwoju płodu jest niepodważalne. Przede wszystkim odpowiedni poziom zapobiega powstawaniu wad wrodzonych cewy nerwowej u nienarodzonego dziecka. Dlatego w przypadku kwasu foliowego dawkowanie w okresie ciąży jest wyższe niż w innych sytuacjach. Dla przykładu dobowe zapotrzebowanie na kwas foliowy u dorosłych wynosi 100-180 mcg, a w okresie ciąży wzrasta do około 400 mcg/24h. Karmienie piersią również wymaga większej ilości kwasu foliowego w organizmie – około 500 mcg. Ale nie tylko przyszłe mamy mają zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik. Okazuje się bowiem, że niedobory kwasu foliowego wywołują wiele poważnych problemów. Jednym z istotniejszych jest bez wątpienia zagrożenie niedokrwistością megaloblastyczną. Ponadto zwiększa się ryzyko choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy, udaru mózgu, rozwoju komórek nowotworowych, a nawet zaburzeń o charakterze depresyjnym. Niedobór kwasu foliowego może także powodować m.in.:
• przemęczenie i kłopoty z koncentracją,
• stany niepokoju, lęku
• bezsenność, roztargnienie,
• zaburzenia trawienia i wchłaniania składników odżywczych,
• niedożywienie,
• biegunkę,
• spadek masy ciała,
• bóle głowy,
• kołatanie serca,
• zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży.

suplemet w ciaży
Kobiety w ciąży przyjmują większą dawkę kwasu foliowego

Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny dla naszego organizmu?
Otóż bierze on udział w wielu procesach metabolicznych, w podziałach komórkowych (w układzie krwiotwórczym, przewodzie pokarmowym). Niedobory kwasu foliowego mogą skutkować spowolnieniem syntezy DNA a nawet zaburzeniami w obrębie układu nerwowego. Jednocześnie jest to witamina, która nie syntetyzuje się w organizmie, a zatem niski poziom kwasu foliowego nie należy niestety do rzadkości. Mimo że znajdziemy go w różnych produktach, chociażby w podrobach (wątroba, nerki), w drożdżach, warzywach liściastych, soi i otrębach pszennych.

folik
Suplement Folik – odpowiednia dawka kwasu foliowego

Folik – kwas foliowy do zadań specjalnych
Wiele informacji na temat kwasu foliowego dawkowania i znaczenia dla organizmu znajdziemy na stronie popularnego preparatu Folik. Jest on dostępny w wersji standardowej oraz jako suplement Folik Mama 1 dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży (do 13. tygodnia ciąży). Dostarcza wówczas odpowiednią dawkę kwasu foliowego, a także jod i kwas tłuszczowy DHA (nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3). W drugim, trzecim trymestrze oraz mamom karmiącym zaleca się przyjmowanie preparatu Folik Mama 2, który ma w swoim składzie kwas foliowy, jod, kwas tłuszczowy DHA, magnez i witaminę D.
Pamiętajmy jednak o tym, że kwas foliowy jest potrzebny nie tylko w okresie ciąży i laktacji. Tak naprawdę powinna go przyjmować każda kobieta. Ponadto jest wskazany w przypadku osób zagrożonych chorobą wieńcową i schorzeniami serca, a także z zespołem złego wchłaniania.

folik 1
Folik Mama 1
folik mama 2
Folik Mama 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia: Shutterstock, swiadomemacierzynstwo.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.