Jesienne skarby – sezonowe owoce i warzywa

Koniec lata i początek jesieni to idealny czas na sezonowe owoce oraz warzywa. Zgodnie z zasadą, że warto jeść to, co rośnie w danym regionie geograficznym właśnie mamy sezon naprawdę bogaty w smaki i kolory, a przy tym jakże zdrowy i wartościowy.

Warto przygotować spory kosz na skarby sadów, lasów i ogrodów, na straganach znajdziemy bowiem prawdziwy owocowo – warzywny skarbiec i… naturalną aptekę.

dynia
Dynia – samo zdrowie w miąższu i pestkach

 

Na dobry początek dynia – bardzo niskokaloryczna, a dostarcza m.in. witaminę, B11, cenne przeciwutleniacze. Pestki dyni to kompozycja witamin i zdrowych kwasów tłuszczowych
Kabaczek – odmiana dyni zwyczajnej – znów mało kalorii, bogactwo zdrowych węglowodanów, beta karotenu, witamin C i B1.
Brukselka – bogata w błonnik, witaminę K, C i kwas foliowy, zawiera chlorofil, karotenoidy i glukozynolaty bardzo ważne w profilaktyce antynowotworowej jelita grubego.

Bogata w witaminy papryka i zdrowe brukselki

 

Papryka – prawdziwa skarbnica witaminy C (szczególnie czerwona odmiana), zawiera także potas i witaminę A. słodki smak papryki może stanowić alternatywę dla słodyczy.
Pomidory – znów mamy mało kalorii i wiele w zamian: witaminę C, potas oraz cenny likopen ważny w profilaktyce antynowotworowej. Skuteczność likopenu wzrasta w obróbce termicznej, a zatem cenne są również pomidorowe przetwory, sosy zupy

pomidory
Likopen, witaminy i mało kalorii – pomidory

Ogórki – niskokaloryczne źródło magnezu, potasu, zawierają bardzo dużo wody. Idealne na kanapki, w sałatkach, surówkach oraz jako kiszone lub małosolne.

ogórki
Smaczne i niskokaloryczne ogórki

Owocowe zestawienie otwierają jabłka, które zawierają m.in. błonnik, wiele witamin, najwięcej – C, mają też właściwości odkwaszające. Jemy ze skórką, pod którą jest najwięcej witamin, i błonnik.
Gruszki – sama słodycz i zdrowie, pełno w nich błonnika i wspierającej odporność witaminy C. Są też źródłem jodu, potasu, a także boru (ułatwia koncentrację). Idealny zamiennik niezdrowych słodyczy.

jabłka gruszki
Jesienne słodkości na zdrowie – jabłka i gruszki

 

Śliwki jeden z najstarszych owoców szczególnie bogaty w składniki odżywcze, mineralne, witaminy. Mamy tu wszystko węglowodany, białka, tłuszcze, wodę, ale także , magnez, sód, potas, wapń, fosfor i żelazo. Śliwki zawierają też polifenole, neutralizujące działanie wolnych rodników. Z kolei pektyny i kwasy organiczne działają oczyszczająco.

sliwki
Zdrowe, słodkie jesienne śliwki

 

Prosto z lasu jeżyny, które są superowocem, zawierają witaminy, antyoksydanty obniżające poziom cholesterolu, minimalizujące ryzyko cukrzycy. Wpływają pozytywnie na sprawność intelektualną i zdolności poznawcze.

jeżyny
Leśne skarby – jeżyny

Zdjęcia: foter.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.