Grillowanie – smacznie, zdrowo, bezpiecznie

Wraz z nadejściem ciepłych dni jak bumerang powraca temat grillowania. Wszyscy lubimy przysmaki z grilla, ale też coraz bardziej zwracamy uwagę na ich jakość i chcemy, aby były smaczne i zdrowe.

Powszechnie uznaje się, że grillowanie to prosty sposób na przyrządzanie pysznych i w miarę lekkich potraw – nie używamy przecież tłuszczu, a ten, który jest naturalny, np. dla mięs, wytopi się w czasie obróbki na grillu. Jest w tym sporo prawdy, dlatego prawidłowo upieczone mięso czy ryby mogą zajadać osoby na diecie czy z wrażliwym żołądkiem. Pamiętajmy jednak, że jakość potraw w dużej mierze zależy od wybranych produktów,  sposobu ich przygotowania i zastosowanych akcesoriów.

szaszłyki
Grillowanie – zdrowo i smacznie

 

Postaw na dobre produkty

Jeśli danie z grilla ma być naprawdę wartościowe i zdrowe lepiej zapomnieć o tzw. „gotowcach”, które pojawiają się w sklepach wraz z nadejściem sezonu na grillowanie. Gotowe marynaty i sosy, którymi ociekają marketowe kiełbaski czy mięsa, to  reguły za dużo soli, tłuszczu oraz wzmacniacze smaku i aromatu. Na pewno przygotowując produkty we własnym zakresie, w domu nie zastosujemy tylu niewskazanych dodatków. Będzie mniej tłuszczu, sięgniemy po zdrowe zioła, naturalne przyprawy i nie przesadzimy z solą. Wybierzemy też lepsze mięso, zamiast tłustych kiełbas, gotowych burgerów czy karkówki, warto wybrać mięso drobiowe, zdrowe ryby i nie zapominać o warzywach. Pamiętajmy o tym, że grillowanie to nie tylko mięso – bakłażan, cukinia, papryka, pieczarki – to tylko niektóre „niemięsne” przysmaki na grilla.

warzywa
Warzywa – doskonałe na grill

 

Dodatki mają znaczenie

Począwszy od pieczywa, przez sosy po napoje. A zatem zamiast pszennej bułki wybieramy zdrowsze alternatywy – chleb razowy, graham, pełnoziarnisty. Na pewno pasuje i smakuje lepiej w zestawieniu z prostym, grillowanym jedzeniem. Sałatka z majonezem…? Niekoniecznie! Surówka z sezonowych warzyw z oliwą lub sosem vinegret – jak najbardziej. Będzie smacznie, lekko i mniej kalorycznie. Nie stawiaj na stole ciężkich sosów, majonezu, lekkie dipy na bazie jogurtu czy sos pomidorowy naprawdę doskonale podkreślą smak grillowanych dań. Warto także zrezygnować z gazowanych, słodkich napojów na rzecz naturalnych soków, zdrowych owocowych i ziołowych herbat czy domowej lemoniady.

sosy
Domowe sosy i dipy

 

Akcesoria i sprzęt do grillowania

Zasady są oczywiste – używamy tacek przeznaczonych do grillowania, które chronią potrawy przed związkami powstającymi na ruszcie. Rozpalamy tylko węglem drzewnym przeznaczonym do grilla, drewnem z drzew liściastych, unikamy palenia innymi materiałami czy rozpałek.

węgiel
Rozpalaj tylko węglem drzewnym

 

 

 

zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.