Ile godzin spać, żeby… się wyspać

Jak to jest, że czasem budzimy się po kilku godzinach snu w naprawdę dobrej formie, a innym razem 10 godzin nie wystarcza na relaks? Na jakość snu i formę po przebudzeniu wpływa wiele czynników, ale jednym z najistotniejszych jest to w jakiej fazie snu się budzimy.

Fazy snu

Główne fazy snu to REM (sen płytki) i NREM (sen głęboki). Średnio faza NREM trwa około 90 minut, a następnie wchodzimy w fazę REM, która trwa około kwadransa, po czym ponownie wracamy do głębokiego snu i cykl rozpoczyna się od początku. Pod warunkiem, że nic nas nie wybudzi w międzyczasie…

Fazy snu i wybudzanie

Jak łatwo się domyślić w fazie NREM nasz mózg powinien odpoczywać, wyłączyć się, dlatego niełatwo jest się na tym etapie obudzić. I dobrze, pobudka w fazie NREM to niemalże gwarancja zmęczenia, niewyspania, nawet po wielu przespanych godzinach. Nasz organizm jest zaprogramowany na budzenie się w czasie płytkiego snu (REM), kiedy jesteśmy zdecydowanie bardziej czujni, a mózg pracuje całkiem sprawnie.

śpi
Najlepiej budzić się w fazie REM

 

Wyliczanki, czyli kalkulator snu

Oczywiście zawsze bierzemy pod uwagę indywidualne predyspozycje, stan zdrowia, formę psychiczną. Niemniej jednak są pewne uśrednione metody wyliczania długości snu.

Faza NREM trwa ok. 1,5 godziny, a zatem długość snu powinna być wielokrotnością tej wartości. Przy czym dodajemy sobie jeszcze czas, jakiego potrzebujemy na zaśnięcie, np. kilkanaście minut. Zakładamy, że optymalny czas na relaksujący sen to 7,5 h, a zatem poranna pobudka o godzinie 7-00 wymaga ułożenia się do snu ok. 23-00. Jeśli wiemy, ze nie uda nam się wygospodarować ponad 7 godzin na sen, zawsze staramy się położyć spać tak, aby budzik nie zastał nas w fazie NREM, czyli wyliczamy sobie tak istotną wielokrotność 90 minut.

budzik
O której się położyć, żeby się wyspać?

 

Powiedz ile masz lat…

Długość snu jest oczywiście związana z wiekiem, zakłada się, że:

  • noworodki (do 3 miesięcy) potrzebują 14-17 godzin snu,
  • niemowlaki (11 miesięcy)- 12-15 godzin snu,
  • dzieci (do 2 r.ż.) – 11-14 godzin snu,
  • dzieci (do 5 lat) – 10-13 godzin snu,
  • młodzież (do 13 lat) – 9-11 godzin snu,
  • młodzież (do 17 lat) – 8-10 godzin snu,
  • młodzież (do 25 lat) – 7-9 godzin snu,
  • dorośli – 7-9 godzin snu,
  • seniorzy +65 – 7-8 godzin snu.

 

 

dziecko
Najwięcej snu potrzebują małe dzieci

 

 

Zawsze jednak pamiętamy o tym, że najlepszy moment na pobudkę to faza snu płytkiego (REM).

Zdjęcia:  pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.