Dieta wegańska i sport

Dieta wegańska ma coraz więcej zwolenników, ale też budzi wiele kontrowersji, z których część wynika z niewiedzy na ten temat. Sporo mówi się m.in. o diecie wegańskiej w kontekście aktywności fizycznej, ze szczególnym naciskiem na białko w menu osób na siłowni, biegających czy ćwiczących fitness.

Wielu sportowców potwierdza i udowadnia, że weganin może, a nawet powinien, być aktywny fizycznie, trzeba tylko dobrze skomponować dietę.

siłownia
Aktywni weganie trenują na siłowni…

 

bieg
… uprawiają jogging.

 

Najwięcej emocji wzbudza oczywiście białko w menu aktywnych wegan. Musi być to białko wysokiej jakości, pochodzące ze zbóż, nasion roślin strączkowych, ciecierzycy, tofu, soczewicy, mleka sojowego. Podaż białka w przypadku wegan powinna być wyższa (ok.1,2-1,4 g/kg masy ciała).

tofu
Tofu – jedno z najważniejszych źródeł białka

 

burger
Pożywne i pełnowartościowe posiłki

 

Węglowodany to również niezbędny składnik w diecie sportowców. Przed treningiem zaleca się cukry proste, które są najlepszym paliwem dla osoby aktywnej fizycznie. Dla wegan doskonałym źródłem węglowodanów są np. daktyle suszone, banany, winogrono. Złożone węglowodany poleca się po treningu. Może być to risotto warzywne z ryżem brązowym, pełnoziarnisty makaron, kasza gryczana czy soczewica.

owsianka
Owsianka z owocami, idealne źródło węglowodanów

 

Dieta powinna również zapewniać odpowiednią ilość witamin i antyoksydantów, wegańskie dania są bogate w witaminy i minerały.

warzywa
Warzywa – bogate w witaminy i antyoksydanty

 

 

Zdjęcia: shutterstock, pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.