Dieta niskosodowa – wszystko, co warto wiedzieć o diecie bez soli

dieta niskosodowa - mniej soli

Czy sól jest szkodliwa i dlaczego niekiedy warto ograniczyć jej spożywanie? Oto najważniejsze informacje i porady dietetyka na temat diety niskosodowej oraz przepisy na pyszne potrawy bez soli.

Sól – potrzebna czy szkodliwa?

Obok pieprzu sól jest jedną najważniejszych przypraw kuchennych. Dodaje się ją niemal do każdej potrawy i można ją znaleźć w większości produktów spożywczych kupowanych w sklepach. Do soli jesteśmy przyzwyczajani od małego i w dorosłym wieku ciężko nam już wyobrazić sobie smak jedzenia bez soli. Co więcej, jest ona podstawowym źródłem sodu. Sód w diecie pełni niebagatelną rolę – jest elektrolitem, który reguluje ilość płynów pozakomórkowych i równowagę kwasowo-zasadową. Ponadto bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych, skurczach mięśni i transporcie substancji odżywczych do komórek.

Choć zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest zależne od wielu czynników, takich jak wiek czy aktywność fizyczna, niedobór soli zdarza się dziś rzadko. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na powszechne występowanie soli w produktach spożywczych. O wiele łatwiej jest za to o nadmiar sodu w diecie. Ma on także swoje groźne dla zdrowia konsekwencje. Prowadzi on m.in. do: nadciśnienia tętniczego, nowotworów – raka i przełyku, udarów mózgu. Może sprzyjać rozwojowi osteoporozy i kamicy nerkowej. Osobnym tematem jest także otyłość wywoływana nie tylko przez nadmiar cukru, ale właśnie soli, która zaburza metabolizm tłuszczu. Warto wiedzieć, że według badań zarówno dzieci, jak i młodzież i dorośli w Polsce spożywają nawet 2-3 razy więcej soli niż przewidują normy.

dieta niskosodowa może być smaczna, jeśli wiesz, jakich przypraw użyć

Dla kogo dieta bez soli?

Alternatywą dla współczesnego niezdrowego menu może być dieta niskosodowa. Jest ona zalecana szczególnie osobom za nadciśnieniem tętniczym i chorobami układu krążenia oraz chorobami nerek i narażonym na osteoporozę. Ograniczenie soli to dobry pomysł także dla osób nie narzekających na zdrowie, a nawet małych dzieci, ponieważ prędzej czy później nadmiar sodu w ich diecie da o sobie znać różnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Dieta niskosodowa – najważniejsze zasady

Jedzenie bez soli najczęściej oznacza jej ograniczenie, np. do 2 gram dziennie. Podstawowa zasada mówi, że im poważniejsze schorzenie i stan pacjenta, tym soli w diecie powinno być mniej. W praktyce dieta bez soli polega na rezygnacji z dosalania potraw i kupowaniu produktów nie przetworzonych, zawierających jak najmniej soli. Pozostałe zasady dotyczą każdej zdrowej diety: jedzenie 3-5 posiłków dziennie, co 2-3 godziny, picie dużej ilości niskosodowej wody.

Tutaj można znaleźć porady dietetyka na temat diety niskosodowej: http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi

Choć dieta bezsolna oznacza konieczność rezygnacji z kostek rosołowych, gotowych dań i słonych przekąsek, a przede wszystkim dosalania potraw, nie oznacza to, że jedzenie na diecie stanie się bez smaku. Zamiast soli zaleca się korzystanie z większej ilości aromatycznych ziół, octu, suszonych warzyw i owoców.

Przepisy na pyszne dania bez soli można znaleźć tutaj.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.