Dieta niskosodowa – kiedy zbawienna, a kiedy szkodliwa?

rozsypana sól z solniczki

W czasach, gdy tak wiele mówi się o poważnych chorobach  cywilizacyjnych spowodowanych nieodpowiednim odżywianiem, wielu z nas w mniejszym lub większym stopniu stara się zmieniać swoje nawyki żywieniowe. Jedną z częstszych zmian jest całkowita rezygnacja z jedzenia soli oraz zamiana jej na zioła podkreślające smak potraw. Dieta niskosodowa polecana jest nie tylko osobom już zmagającym się z jakimiś schorzeniami, na przykład nadciśnieniem, ale ogółowi społeczeństwa. Z drugiej strony restrykcyjna dieta bezsolna może prowadzić do niedoborów sodu. Jak więc ocenić, kiedy dieta niskosodowa będzie dla nas korzystna? Jak znaleźć złoty środek?

Dieta niskosodowa – na czym polega i dla kogo jest wskazana?

Dieta niskosodowa, jak sama nazwa wskazuje, opiera się na składnikach i potrawach, w których jest mała ilość sodu. Źródłem sodu jest przede wszystkim sól kuchenna. Zatem osoby chcące ograniczyć spożycie sodu, powinny w swojej diecie w znacznym stopniu lub całkowicie ograniczyć spożycie soli.

mięso doprawione solą

Dlaczego warto postawić na dietę bez soli? Nadmiar sodu w pożywieniu jest bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia. Sprzyja rozwojowi chorób takich, jak: nadciśnienie tętnicze, zawał serca, niewydolność nerek, kamica nerkowa, rak żołądka czy osteoporoza. Okazuje się, że nadmierne spożycie sodu w soli to problem naszego społeczeństwa. Zapotrzebowanie naszego organizmu na sód wynosi jakieś 1500 mg dziennie, czyli około 4 g soli. Tymczasem każdego dnia Polacy spożywają jakieś 10-15 g soli, a więc trzykrotnie przekraczają zalecane dzienne spożycie! Nic dziwnego, że u wielu z nas stwierdza się objawy nadmiaru spożycia sodu. Zatem dieta niskosodowa pozwala wyrównać ten poziom i przywrócić równowagę w organizmie.

Osoby zdrowe powinny jedynie zmniejszyć spożycie soli do zalecanego poziomu, ale ci, którzy cierpią już na choroby wymienione powyżej powinny całkowicie z niej zrezygnować. Dla tych, którym ciężko przejść na taką dietę, optymalnym rozwiązaniem może być używanie soli o obniżonej zawartości sodu. Poleca się ją na przykład osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze.

Niedobór sodu – jak go rozpoznać?

Ze spożywaniem lub niespożywaniem soli należy zachować zdrowy rozsądek. Jeżeli nie ma ku temu wskazań lekarskich, nie powinniśmy całkowicie rezygnować z soli w posiłkach. Niedobór sodu jest bowiem równie szkodliwy, co jego nadmiar. Niedobór sodu, czyli hiponatremię rozpoznamy po: osłabieniu, nudnościach i wymiotach, zaburzeniach orientacji, bólach głowy, drgawkach, zaburzeniach widzenia oraz obrzęku mózgu. Nigdy więc nie popadajmy w skrajności, jeśli chodzi o stosowaną dietę. Rezygnacja z soli z pewnością przyczyni się do lepszego zdrowia, nie możemy jednak zapominać o dostarczaniu sodu do organizmu przez inne jego źródła, na przykład owoce i warzywa, oleje roślinne czy orzechy. Pamiętajmy, że zdrowa dieta to przede wszystkim zrównoważona dieta!

Więcej ciekawych wskazówek odnośnie diety bezsolnej i pysznych przepisów na potrawy bez soli znajdziecie TUTAJ oraz TUTAJ.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.