Dieta bez soli w ciąży – dlaczego warto się na nią zdecydować?

Każda przyszła mama pragnie zrobić wszystko, co może, by jej dziecko rozwijało się prawidłowo i przyszło na świat bez żadnych komplikacji. Wpływ na rozwój maluszka ma w dużej mierze dieta stosowana przez kobietę ciężarną. Dieta bez soli w ciąży to częsty wybór przyszłych mam. Dlaczego taka dieta jest wskazana podczas ciąży? I czym zastąpić sól w diecie, aby nie doprowadzić do niedoborów sodu w organizmie?

Dieta bez soli w ciąży – dlaczego warto?

Ciąża to stan, w którym wiele kobiet zaczyna zmagać się z dolegliwościami dotąd dla nich zupełnie obcymi. Jednym z nich są obrzęki ciała wywołane zatrzymywaniem się wody w organizmie. Okazuje się, że przyczyną może być właśnie nadmiar sodu w diecie, którego głównym źródłem jest sól kuchenna. Niestety, większość z nas kilkukrotnie przekracza codzienne zalecane spożycie soli, co może prowadzić do wielu poważnych chorób.

Dieta bez soli w ciąży nie musi polegać na całkowitym odstawieniu soli, lecz na ograniczeniu jej spożycia. Chodzi o to, by nie dostarczać organizmowi zarówno matki, jak i rozwijającego się płodu nadmiernej ilości minerałów, takich jak sód, gdyż nie są one w stanie przetworzyć ich dużej ilości. W efekcie ucierpią także nerki matki, wyjątkowo wtedy obciążone. W ciąży pojawiają się różne zachcianki żywieniowe, warto jednak trzymać się pewnych ustalonych zasad zdrowego żywienia. Unikajmy słonych przekąsek, produktów gotowych, które są wysoko przetworzone, a także spróbować zamienić zwykła sól kuchenną na taką o obniżonej zawartości sodu, na sól ziołową lub całkowicie zastąpić ją ziołami. Początkowo może wydawać się to trudne, ale stopniowo przyzwyczajając się do nowych smaków nie odczujemy braku soli w diecie. Nim się obejrzymy, będzie nam ona zupełnie zbędna w kuchni.

Jak przestawić się na dietę bez soli?

Wielu z nas nie wyobraża sobie spożywania nieposolonych potraw. Jej odrobina potrafi wyciągnąć wspaniały smak potraw, zarówno mięsnych, jak i warzywnych. Jeżeli uda nam się trwale odstawić słone przekąski, może się okazać, że ograniczenie solenia potraw nie będzie konieczne. Sól można jednak zastąpić pewnymi ziołami, dzięki którym dania są jeszcze bardziej aromatyczne i pyszne, a przy tym zdrowsze. Znanymi zamiennikami soli są chociażby: bazylia, oregano, tymianek oraz estragon. Mieszanka tych ziół sprawdzi się do przyprawiania mięs, dań z pomidorów czy sałatek. Podobnie warto zaopatrzyć się w gotowe mieszanki przyprawowe, takie jak chociażby popularne zwłaszcza w kuchni indyjskiej curry czy też mieszanka pięciu przypraw o różnych walorach smakowych – imbir, cynamon, pieprz, anyż i goździki. Doprawiając ryby, warto użyć sok i skórkę z cytryny, koperek i natkę pietruszki. Ziemniaki, których nie solimy podczas gotowania warto już po ugotowaniu posypać rozmarynem, tymiankiem czy świeżym koperkiem.

Jak widać, przy odrobinie wysiłku uda nam się zamienić sól w kuchni, nie tracąc przy tym przyjemności z jedzenia. A dieta bez soli w ciąży jest szczególnie istotna dla zdrowia matki i maleństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.