Dieta, aktywność i spanie w ciąży. Jak o siebie zadbać?

Ciąża - jak spać, jak jeść? Te wątpliwości są normalne!

 

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. Przez dziewięć miesięcy nosi pod sercem życie. Jest to też okres niezwykle wymagający dla organizmu, dlatego warto o niego zadbać w sposób szczególny. Jak powinno wyglądać spanie w ciąży? Co jeść? No i co ze sportem? Na te i kilka innych pytań spróbuję dać odpowiedź niżej.

Jedzenie – za dwoje czy dla dwojga?

 

Na samym początku trzeba zdementować powszechny pogląd, że w ciąży trzeba jeść za dwoje. Zapotrzebowanie na kalorie początkowo wzrasta nieznacznie, najbardziej w trzecim trymestrze. Zamiast zwiększania porcji, rekomenduje się starannie dobieranie produktów: węglowodanów, białka, tłuszczy i witamin. Ważna jest urozmaicona dieta. Na stole powinny gościć: pieczywo razowe, kasze, warzywa, owoce, chude mięso, jaja, ryby, ser, oliwa z oliwek, orzechy. Prawidłowe odżywianie przyszłej mamy przekłada się na zdrowie malucha. Na czas ciąży przyszła mama powinna całkowicie zrezygnować ze spożywania alkoholu i palenia papierosów. Z codziennej diety należy wykluczyć fast foody i produkty przetworzone oraz słodycze. 

Prawidłowe spanie w ciąży – to nie takie proste!

Odpoczynek i regeneracja w ciąży jest bardzo ważna. Jednak im bardziej zaawansowany stan, tym trudniej znaleźć wygodną pozycję do spania. Jak się ułożyć, by zapewnić komfort sobie i zadbać o prawidłowy rozwój malucha? Spanie na brzuchu jest bezpieczne tylko w pierwszym trymestrze. Alternatywą zdaje się być spanie na plecach. Jednak i tutaj są pewne zastrzeżenia. W drugim i trzecim trymestrze taka pozycja może mieć wpływ na ukrwienie matki i dziecka. W tej pozycji u kobiety w ciąży może dojść do ucisku na dolną żyłę główną, a tym samym zmniejszyć przepływ krwi do serca. Gdy ciężarna poczuje dyskomfort w tej pozycji, powinna natychmiast ją zmienić. Zalecane jest spanie na lewym boku. Jednak należy pamiętać, że kobieta ciężarna powinna często zmieniać pozycje podczas snu, by uniknąć urodzenia dziecka z asymetrią ciała. Z pomocą przychodzą dostępne akcesoria, np. specjalne poduszki dla ciężarnych w kształcie rogala.

Z tego tekstu dowiesz się więcej o tym, jak powinno wyglądać zdrowe dla mamy i dziecka spanie w ciąży >>>

 

Aktywność fizyczna ciężarnej

Ćwiczenia są równie ważne co żywienie i spanie w ciąży

Na przebieg rozwoju dziecka wpływ mają nie tylko żywienie i spanie w ciąży. Coraz częściej się mówi, że odpowiednio dobrana aktywność fizyczna w czasie ciąży ma istotne znaczenie dla jej przebiegu. Pozytywnie wpływa na prawidłowe natlenienie i ukrwienie organizmu, trawienie, kręgosłup i mięśnie. Wielokrotnie dowiedziono, że łagodzi dolegliwości ciążowe.

Wszelkie zmiany fizjologiczne w kobiecym ciele mają zapewnić najlepsze warunki do rozwoju płodu. Najbardziej widoczne są w układzie kostno-mięśniowym. Stawy ulegają rozluźnieniu, a mięśnie i powięź rozciągnięciu. Wzrost masy ciała i powiększający się brzuch powoduje zmianę postawy ciała oraz przyczynia się do powstawania nadmiernej lordozy lędźwiowej. Systematyczna aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu zdrowego stylu życia. Należy pamiętać, że przed rozpoczęciem każdej formy aktywności należy skonsultować się z ginekologiem. Razem z nim można dobrać rodzaj i intensywność ćwiczeń. Najlepiej ćwiczyć trzy razy w tygodniu po 45 minut. Jednak jeśli kobieta przed ciążą nie miała nic wspólnego ze sportem, powinna zacząć od 15 minut lekkich ćwiczeń. Świetnym ich uzupełnieniem będzie codzienny spacer.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.