Ciecierzyca – zdrowy przysmak nie tylko dla wegan

Ciecierzyca, cieciorka, czyli groch włoski, znana jest w kuchni arabskiej, śródziemnomorskiej. Uznaje się ją także za niekwestionowaną królową kuchni wegańskiej i wegetariańskiej. Jakby nie było jest to nieodzowny i podstawowy składnik hummusu czy słynnych falafeli. Warto wiedzieć, że ma ona wiele cennych składników i cennych właściwości prozdrowotnych.

Wegański hit

Ciecierzycę uprawia się głównie w Indiach, znane są jej dwie odmiany – jasna, czyli Kabuli – oraz ciemna – Desi. Choć jest to królowa dań wegańskich, jej smak doceniają również osoby na standardowej diecie.  I dobrze, ponieważ jest źródłem błonnika, wielu witamin, minerałów oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. Uznaje się ją również za afrodyzjak, ze względu na pobudzające działanie nasion ciecierzycy.

danie
Hummus i falafele – sztandarowe dania ciecierzycy

 

Ciecierzyca dla zdrowia

Przyjrzyjmy się bliżej niepozornym ziarenkom i poznajmy dobroczynne działanie ciecierzycy:

  • jest źródłem białka (ok. 8,86 g na 100 g ciecierzycy). Jest to białko bardzo odżywcze, bogate w aminokwasy. Warto łączyć ciecierzycę z kaszą, płatkami itp., dzięki czemu uzyska się smaczne i zdrowe źródło pełnowartościowego białka, co jest ważne szczególnie w diecie wegańskiej
  • obniża poziom złego cholesterolu i zapobiega nadciśnieniu – tym samym jest cennym składnikiem diety w profilaktyce miażdżycy, udarów, choroby wieńcowej czy zawałów serca. Zawarty w niej potas udrażnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie i ułatwia wydalanie nadmiaru sodu
  • bogata w żelazo ciecierzyca pomaga zapobiegać anemii i wspiera leczenie niedokrwistości, zalecana szczególnie kobietom w czasie miesiączki
  • zawartość błonnika (7,6 g/100 g) zapobiega zaparciom
  • ma niski indeks glikemiczny, może być zatem cennym składnikiem diety cukrzycowej, tym bardziej, że wspomniany już błonnik, stabilizuje poziom glukozy i obniża wchłanianie węglowodanów
  • błonnik i niski indeks glikemiczny powodują, że mimo kaloryczności (164kcal na 100g po ugotowaniu), ciecierzyca może być stosowana w diecie odchudzającej. Stymuluje wydalanie tłuszczu i zmniejsza wchłanianie węglowodanów.

 

danie
Ciecierzyca jest smaczna i zdrowa

 

Gotowanie ciecierzycy – dobre rady

Ciecierzyca wymaga czasu, a zatem zanim będzie gotowana i przetwarzana w przepisach, trzeba ją namoczyć, na co najmniej 10-12 godzin, najlepiej w wodzie z sodą oczyszczoną. Zapobiega to wzdęciom, które może wywoływać ze względu na zawartość oligosacharydów gazotwórczych. Dopiero taką namoczoną ciecierzycę gotuje się, ok. 1,5 godziny, aż ziarenka staną się miękkie. Tak przygotowana jest bazą do wielu smakowitych potraw.

mus
Aquafaba – idealna do musów i kremów

 

Ciecierzyca to nie tylko hummus

Oczywiście wszyscy znamy hummus, czyli smaczną pastę na bazie ciecierzycy. Nie tylko weganie sięgają po falafele – okrągłe kotleciki z ciecierzycy. Ale na tym nie koniec, jeśli chodzi o jej wykorzystanie w kuchni. Doskonale nadaje się do sałatek, ratatatuille, zup, pasztetów, farszu. Znana jest też mąka z ciecierzycy, idealna do wypiekania chleba, placków. Co ważne jest to mąka bezglutenowa. Prawdziwym hitem jest aquafaba, czyli woda z ciecierzycy (z puszki albo z gotowania ziaren), która ma właściwości białka jaja kurzego, a zatem jest idealnym dodatkiem do kremów,  puszystych musów i bazą wegańskiego majonezu czy wegańskiej bezy.

Zdjęcia: pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.