Czy i jak biegać w czasie upałów

Piękna pogoda, słońce – idealna sceneria do porannego joggingu. Lato jednakże może również oznaczać upały powyżej 30°C… w cieniu. Wówczas tzw. okoliczności przyrody nie są już tak sprzyjające, mimo to biegać się chce. Warto zatem wiedzieć jak biegać w upale, szczególnie, że tegoroczne lato daje nam nieźle popalić, niemalże dosłownie.

Poznaj swoje możliwości

Zacznijmy od tego, że z upałem jest jak z bólem – różni ludzi mają różny próg odporności. Są tacy, którym za ciepło, kiedy słupek rtęci wędruje powyżej 20°C, inni spokojnie zrealizują plan biegowy w sierpniowym skwarze. Pocieszeniem dla tych, którzy przelewają hektolitry potu latem, jest fakt, że u zdrowego człowieka jest to na ogół kwestia przyzwyczajenia, wytrenowania oraz ustalenia indywidualnych limitów – temperatury oraz dystansu i stopnia intensywności treningu.

dziewczyna biega
Różna jest nasza odporność na wysokie temperatury…

 

Jak bezpiecznie biegać w upale

Zanim wyruszymy na codzienną biegową trasę warto uwzględnić warunki pogodowe. Łaskawie panujące nam lato zapewnia ostatnio tropikalny upał, aby biegać bezpiecznie warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Trzeba pić! To najważniejsze i oczywiste, ale nawadniamy się przed biegiem, w trakcie i po zakończeniu. Nie zapominajmy o tym, że bieganie w upale naraża nas na o wiele większa utratę wody, a zatem uzupełnianie płynów jest NIEZBĘDNE i to przynajmniej co ok. 20 minut.
  • Woda nie tylko do picia, ale również do polewania się, szczególnie, jeśli planujemy intensywniejszy trening biegowy, a temperatura jest naprawdę wysoka.

 

pije
Woda jest niezbędna podczas treningu w upale

 

  • W miarę możliwości warto biegać wcześnie rano albo późnym wieczorem, kiedy słońce jest niżej. Zwłaszcza, ze w sierpniu wieczory i poranki bywają naprawdę rześkie.
  • Nie biegamy na otwartych przestrzeniach, wśród rozgrzanych budynków. Najlepszym pomysłem jest trening, jogging w lesie, gdzie drzewa zapewniają ochronę przed słońcem i nie ma nagrzanych powierzchni oddających ciepło.
  • Ubieramy się odpowiednio do warunków pogodowych, do biegania w upale na pewno nie na czarno. Najlepsze są jasne, lekkie, cienkie, oddychające ubrania, przyda się też czapka, ale przeznaczona do biegania latem, inaczej efekt będzie odwrotny od zamierzonego.
  • Koniecznie trzeba posmarować się kremem z filtrem ochronnym!
  • Dopasowujemy poziom intensywności do warunków, nie porywamy się z motyką na słońce, rozbieganie, podbieganie, częste przerwy bez mocnych sprintów, mierzymy siły na zamiary.
  • A kiedy na zewnątrz zapanują naprawdę afrykańskie upały wybieramy trening w komfortowej klimatyzowanej sali klubu sportowego.

 

las
Lepiej biegać w lesie

 

Bieganie w upale może być niebezpieczne

Pamiętajmy, że z wysiłkiem fizycznym i ekstremalnymi upałami nie ma żartów. Dlatego nawet wytrawni biegacze muszą rozsądnie podchodzić do treningu i nie lekceważyć sygnałów, jakie wysyła organizm. Zagrożenia wynikające z nierozważnego biegania w upale są niebagatelne:

  • bolesne skurcze spowodowane zmęczeniem, utratą wody i sodu,
  • wysiłkowy udar cieplny wynik zbyt intensywnego wysiłku w upale i braków kondycyjnych, to stan zagrażający życiu,
  • utrata świadomości, omdlenie może zdarzyć się np. przy nagłym zatrzymaniu po intensywnym wysiłku.

 

kontuzja
Nie lekceważ upałów!

 

Zdjęcia: pixabay.com, fotolia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.