Aktywność seniorów – dla zdrowia i dobrego samopoczucia

Starzenie i wszelkie związane z nim zmiany w organizmie, są nieuniknione. Mamy jednak duży wpływ na jakość życia w roli seniora. Warto wiedzieć, że bycie w tzw. „pewnym wieku” nie wyklucza wcale różnych form aktywności fizycznej. Wręcz przeciwnie – zdrowy ruch to warunek niezbędny, aby czuć się dobrze nawet w podeszłym wieku. Oczywiście najlepiej pracować na dobrą formę przez całe życie. Wówczas aktywność jest bardzo ważną częścią życia niezależnie od wieku. Przygodę ze sportem, tańcem itp. można jednak zacząć w każdym wieku. Aktywność seniorów to naprawdę szerokie spektrum możliwości.

Pierwszy krok nie musi być wcale trudny

Teoretycznie wszyscy wiedzą, że rozsądny sport to zdrowie, że aktywność fizyczna wydłużą prognozowaną długość życia, sprzyja też sprawności intelektualnej i łagodzi przebieg wielu schorzeń. Niestety statystyki wyglądają mizernie – ok. 7% osób po 65 roku życia oddaje się jakiejkolwiek formie zdrowego ruchu. Pamiętajmy – zacząć można nawet po80-tce, należy się oczywiście odpowiednio przygotować. Niezbędna będzie konsultacja lekarska, zlecone badania, ewentualnie wizyta u specjalisty, w przypadku zdiagnozowanych, leczonych schorzeń. Nie trzeba się martwić na zapas – w przypadku większości chorób zaleca się odpowiednio dobrane formy ruchu, uwzględniające również aktywność dla seniorów.

spacer
Spacer to też zdrowa forma aktywności fizycznej i przyjemnie spędzony czas…

 

Aktywność seniorów – same korzyści

Zdrowy ruch w „pewnym wieku” to na pewno dobroczynny wpływ na zdrowie. Zapewnia aktywny wypoczynek, mobilizuje do systematycznych badań i kontroli zdrowia, zdecydowanie poprawia wydolność, kondycję i funkcjonowanie wszystkich układów fizjologicznych. Aktywność fizyczna to również korzyści w innych obszarach. Osoby w podeszłym wieku, często już nieaktywne zawodowo, odzyskują niezależność, pracują na samodzielność i sprawność w późniejszym okresie. Zdrowy ruch to również wyższy słynne „endorfinki”, czyli lepszy nastrój, samopoczucie, więcej radości i satysfakcja. Zdrowy ruch relaksuje, ale umożliwia także kontakty towarzyskie i to nie tylko z seniorami. W klubach sportowych, na siłowni, na kursie tańca integrują się ludzie w różnym wieku.

para
Lepsze samopoczucie, dobra forma, kontakty towarzyskie… same korzyści

 

Warto znaleźć swój pomysł na zdrowy ruch

Aktywność seniorów może mieć różne formy. Na dobry początek warto zacząć od regularnych spacerów, które już po 2 tygodniach mogą przynieść wymierne efekty – lepszy nastrój, prawidłowe ciśnienie, brak zadyszki itp. Lekarze potwierdzają, że seniorzy mogą, a nawet powinni, zapewnić sobie kompleksową aktywność fizyczną obejmującą:

  • ćwiczenia kondycyjne, wydolnościowe – np. jazda na rowerze, nordic walking, spacer,
  • ćwiczenia siłowe – 2-3 razy w tygodniu zaleca się siłowe ćwiczenia na najważniejsze grupy mięśni, wystarczy kilkanaście powtórzeń z niewielkim obciążeniem,
  • ćwiczenia rozciągające, równoważne i koordynacyjne –  najlepiej codziennie,
  • ćwiczenia izometryczne, czyli napinanie mięśni bez ich naciągania.

 

rozciąganie
Pamiętajmy o różnych rodzajach ćwiczeń, m.in. o rozciąganiu

 

 

Zdjęcia: pixabay.com, shutterstock

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.